... og jeg kan føye til at nå på sensommeren greier de små "fruktfluene" som koser seg i kompostbinger etc å ta seg inn under folien. Jeg har hatt en forkultur i et Norgesglass med folie over stående i kjelleren noen dager, og det er blitt rene yngleplassen for disse små fluene
En solid gummistrikk i tillegg rundt folien kunne vel være å anbefale, og muligens kunne det gjort susen i mitt tilfelle.
;D
En annen metode jeg har hatt stor suksess med i det siste, er å lage forkulturen rett i gjæringsbøtta jeg skal bruke. Jeg har montert tappekran i bånn og bruker lokk uten hull til gjærlås. I bøtta finnes da (i 1. generasjon/forkultur) en god del oksygen gjæra kan kose seg med. Deretter kommer 2. generasjon, altså det første skikkelige brygget, rett i samme bøtte.
Neste vørter går også rett i samme bøtte dersom alt er OK; dvs at ølet smaker godt etter uttapping, og gjæra for øvrig lukter "som den skal".
Hvor lenge en kan holde det gående slik vet jeg ikke, men 4-5 generasjoner går i hvert fall supert om man ellers er nøye med rensligheten. Den viktigste årsaken til å gjenbruke gjær slik er etter min mening ikke å spare penger, men å ha nok gjærceller i god form slik at man vet man kan stole på at gjæra vil gjøre jobben sin skikkelig. Jeg mener også det forenkler desinfeksjon og renhold for øvrig.
Kranene i bøttene desinfiserer jeg før og etter bruk med billig vodka (Koskenkorva). Vodkaen kan etter bruk helles tilbake i flasken eller drikkes opp.
Et par uker, muligens lenger, kan også gjæren stå i bøtta uten noe å gjøre, i hvert fall har det gått helt fint hittil hos meg (med WY 1318).
Etterhvert kan det bli et problem at det blir for mye gjær i karet, da går det an å lempe over noen øser gjær i et annet og desinfisert gjæringskar med litt steril vørter og gjærnæring, som så settes mørkt og kjølig i påvente av neste brygg. Gjæra trenger visstnok også av og til fornyelse for ikke å bli "utbrent", og det dannes dessuten en del verdifulle smaksstoffer i forbindelse med slik formering - sies det.
Med for mange gjærceller kan det også bli litt vel mye fart på sakene ;D (se bilde). Dette er 4. generasjon WY 1318 i aksjon ...
Sikkert mange motforestillinger mot slik praksis, men jeg har aldri før brygget så mange og gode brygg på samme gjær, helt uten antydning til infeksjoner av noe slag, som jeg har gjort med denne praksisen.