Gjærstarter

Hei alle glade!
Jeg er sylfersk hjemmebrygger som har fulgt med her en stund, men er ny på forumet.
Går nå i gang med mitt andre brygg , en tjekkisk pilsener, og trenger noen råd.
Jeg har laget en 1.5 liters starter av én pose Wyeast 2278.
Den er nå gjæret helt ut og står i kjøleskapet. Er dette nok til en 25 liters batch eller bør jeg lage en ny starter av slurryen?
Hva er i såfall mest hensiktsmessig, helle av all væske og tilføre ny vørter i samme beholder, eller dele slurryen i to og lage startere i nye beholdere?
Skal primærgjære på 10°. Ved hvilken temperatur pitcher jeg?

Hei og velkommen til formet!

Til en lager så kan det være lurt å helle av væsken og tilsette ny vørter. Lagerøl har godt av å ha mye tilgjengelig frisk gjær, og hvis du likevel har tid til å avvente enda en starter så går det nok bra.

Helst bør du pitche gjæren ved litt under eller på gjæringstemperaturen.

Takk for svar!
Et par ting til:
Hva er den optimale mengden vørter man skal bruke i en starter med én smack-pack Wyeast flytende gjær?
Med optimal mener jeg det vørtervolumet som gir de beste forutstningene for maksimal vekst.
Regner med at OG på vørteren kan ha betydning.
Jeg har laget starter med forholdet 1:10 DME/vann. Er det en grei blanding?

Det er litt avhengig av hva slags øl du skal brygge. Til en lager trenger man flere celler en til ale.
Uansett er det greit å lage 3 liter med riklig oksygenert vørter. Hvis du har magnetrører vil du produsere flere celler siden du tilfører oksygen gjevnt over et større tidsrom. Da vil gjæren reprodusere seg så lenge det fins mat (sukker, fettsyrer, mineraler og o2). Når det ikke er mere o2 i vørtern slutter cellene å dele seg og begynner å fråtse i godsaker.

til 25 liter Ale og 3 liter velloksygenert vørter vil du få et godt resultat. Gjæren vil jo også reprodusere seg når du tilsetter den i brygget ditt. Bare pass på at den også er riklig beluftet.
Har du i for mye gjær kan de finne ut av at det er trangt om plassen, felle ut og synke til bunns.

Til lager. litt avhengig av OG kan det lønne seg å ha i mer enn en pose gjær i startern.
Husk at når du da har gjæret ut øllet ditt vil du sitte igjen med en dugelig dose gjær i spannet ditt som kan med hell brukes på et nytt øl.

for å finne ut av hvor mye gjær du trenger kan du bruke pichingrate kalkulatoren til MrMalty http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Hvordan bruker dere egentlig Mr Maltys kalkulator?
Antall gjæringsposer stiger jo fort til abnorme tall, så jeg synes det er helt umulig å bruke kalkulatoren.

Jeg skal brygge to 50 liters brygg ganske straks med startere laget av Wyeast gjær fra henholdsvis 20.oktober (1028 London Ale) og 15.september (1187 Ringwood Ale).
Hvis jeg forstår kalkulatoren rett, er det OG på starteren som settes til f.eks 1.048, eller 1.040 som jeg bruker. Eller er denne kanskje OG'en til selve brygget?
Beregning av starter til disse gir meg følgende krav:
Antall gjærceller: 373 mrd  / 373 mrd
Antall gjærpakker i starter: 5 /  13
Liter starter: 6 /  5,6

Vanligvis bruker jeg 1 pakke Wyeast gjær til starter for 50-litersbrygg, men har denne gangen trappet opp til 2 for kjapp utgjæring, og mest mulig slurry til større brygg etterpå.
Jeg håper på at slurryen etter disse bryggene igjen skal kunne brukes til hvert sitt 200 liters brygg, tar gjerne imot innspill på dette også.
I følge kalkulatoren skulle det da behøves 1494 mrd gjærceller, en slurry på 731ml (7,3 dl) - noe som burde gå fint.

I mrmaltys kalkulator plotter du inn volum og OG på selve brygget du skal gjære. Starteren forutsettes alltid å ha en OG på 1040, som er optimalt. Det er ikke umulig å bruke kalkulatoren, men man tjener på å bruke fersk gjær og magnetrører. Det kan også være en ide å dyrke fram gjær i flere steg, om man trenger mye.

Så bør det jo være sagt: Det går an å lage godt øl selv om amn bruker mindre gjær enn det kalkulatoren sier man bør bruke. Den oppgir tall som er ideelle, men i en del tilfeller blir det upraktisk å bruke den til startere. Har man svært store volumer, er det naturlig å basere seg på gjenbruk av gjær.

På OMB bruker vi 3 kg Alegjær og 7 kg. lagergjær til 888 liter. Tar da utgangspunkt i nokså tjukk slurry. Ale gjærer som regel ut på 4 dager og lager på 7.
Et triks hvis du skal brygge to brygg etter hverandre er å f.eks Mandag, brygger 200 liter pils, oksygenerer og picher. Tirsdag, tapper halvparten av øllet over på neste gjæringskar og fyller opp begge karrene med det neste brygget. Da trenger man nesten ikke tilsette mere gjær, siden det første brygget har reprodusert en mengde celler, og vil sette igang ny formering med ny tilførsel av o2.
Det bør dog gjøres etter en til to dager og ikke mer for ikke å plage cellene unødvendig. Blir på en måte å lage en kjempestarter.

Ønsker jo ha så fersk gjær som mulig, men ikke bestandig det er så lett å følge i praksis.
(Med mange baller i ilden, er det lett å få svi på pungen.)  :D

Har du/dere noen gode erfaringer/tips for å dyrke frem gjær i flere steg?

Denne gangen skulle jeg prøve Vin og Bar sin oxygenator, men Posten klarte både å forsinke sendingen + sende til feil postkontor, så jeg måtte bare starte uten.

Satte derfor igang starterne i går kveld, og har ristet godt på starterbeholderne (2x 10-liters plastkanner med foliehatt) flere ganger.
Er det enda mulig å prøve oxygenatoren, eller er det for sent og uheldig for gjæringa?

Hm, så tråden din nå Riis'en, skal gruble litt på den ja.

Tilbake
Topp