Gjærstarter - koke vann eller vørter ?

Hei,

Holder det å koke vannet som skal brukes i gjærstarteren for så å tilsette spraymalt i dette eller koker dere denne etter at spraymalt er tilsatt slik at vørteren får seg litt koketid ?

Jeg blander alt i glasskolben og kjører den på magnetrøreren til alt er utblandet. Så koker jeg alt i 15 min i kolben.

Spraymalten er ikke steril, så alt må kokes 15 min. Har du induksjonsovn, som jeg, koker du alt i en kjele først, og så heller du det i kolben og setter kolben i kaldt vann.

Spraymalten er ikke steril, så alt må kokes 15 min. Har du induksjonsovn, som jeg, koker du alt i en kjele først, og så heller du det i kolben og setter kolben i kaldt vann.
Jeg pleier å koke i kolben, som er plassert oppi en 5-literskjele. Funker greit, og kjelen tar unna griseriet om det blir overkok :)

Har ikke gjort det til nå, men har vurdert det. Sikkert lurt å ikke bruke den fineste kjelen du har.

Ja, det var det jeg lurte på. Du tørrkoker jo i prinsippet kjelen - og det kan vel ikke være så bra for bunnen?

Genialt tips, da slipper jeg å stå i garasjen og koke på den gamle komfyren. :)

Tror jeg hadde kokt i en kjele, og bare helt over:) - ikke veldig mye styr, og du risikerer vel neppe infeksjon i kokheit vørter. Men tipset til Daniel ser bra ut.

Ja, det var det jeg lurte på. Du tørrkoker jo i prinsippet kjelen - og det kan vel ikke være så bra for bunnen?

Jeg bruker en kjele med et teflonbelegg som har sett bedre dager, men det skyldes ikke starterkokingen. Bunnen har ikke slått seg etter x antall "tørrkokinger" med kolbe.

Den virker å være nokså tykkbunnet.

Tror jeg hadde kokt i en kjele, og bare helt over:) - ikke veldig mye styr, og du risikerer vel neppe infeksjon i kokheit vørter. Men tipset til Daniel ser bra ut.

Det var det jeg gjorde før. Det gikk helt fint det også, men liker den ekstra sikkerheten med å koke i kolben.
Så jeg tester koking i kjele, hvis det ikke funker så får jeg vel bare stå i garasjen og fryse :)

Tilbake
Topp