Gjærmengde

Har laget en gjærstarter som skal pitches i 40Liter-batch SG=1080. Brukte ny metode da jeg laget starter og det ble mye mer gjær enn jeg vant til. Den har "sunket" sammen til en klump på ca 250ml gjær (nesten så fast som brødgjær i konsistens) .
  • Kan dette blir for mye gjær å pitche i et 50L kar?
  • Bør jeg gardere med en "blow-off-tube?
Mvh
Bjørn F

Hvilken gjær er det snakk om, og hvordan gjorde du beregningen om hvor mye gjær som trengs?

Jeg bruker WhiteLab 001. Har ikke gjort noen beregning, pleier alltid lage stor starter slik at jeg får nok, men lurer på om mengden gjær jeg har angitt blir for mye.

Bjørn F

Da er det umulig å svare på om du har nok gjær. Bruk Mr. Malty til å beregne hvor mye slurry du bør bruke.

Hadde samme opplevelse med WLP 001 og omtrent samme mengde på en stout, fløt litt over gjærlåsen men ikke verre enn at det gikk bra.

WLP001 er rå. Den gjæret over kolben til gjærstarteren sist jeg brukte den og det ble bare søl.
Lot den stå i over to døgn på magnetrøreren, men fortsatt skummet den godt, selv om den hadde roet seg en del.
Gjæra falt heller ikke til bunnen etter ett døgn på kjøling så jeg måtte bare riste den opp og tilsette alt uten å dekantere.

Det var heldigvis en heftig humlet Dobbel IPA jeg brygget så akkurat det går nok bra denne gangen.
Skal noe til hvis smaken på starteren skal kjennes gjennom humlesmaken.

Avhengig av alderen på gjæren og hvor kompakt den faktisk er, tror jeg ikke du trenger å være redd for at du har brukt formye. Det skal i det hele tatt ganske mye til for å overpitche nok til at ølet blir ødleagt.

Tilbake
Topp