Gjærkaka ligger klistret til lokket

Støl

Norbrygg-medlem
Hei

Brygger en belgisk øl med M27 gjær, denne var veldig hissig første tre døgn så avtok den hurtig. ikke noe lyd fra gjæringslåsen på en uke...
Etter 12 dager løftet jeg gjæringskaret fra gulvet opp på kjøkkenbenken, tenkte å stikke om ølet dagen etter, jeg skumpet karet litt når jeg løftet det opp, dagen etter var det ny aktivitet i karet, det boblet igjen fra låsen.
To dager etter målte jeg fg på1.014 nå har den stått noen dager til og nå har den fg på 1,008, ølen er helt tåkete og smaker litt gjær og den prikker litt på tunga. Jeg stakk den om nå, tenkte å flaske, jeg ser at det nesten ikke er gjær i bunnen av karet, men det sitter en diger kake klistret til lokket, denne har tørket helt.
Da jeg løftet opp karet har sikkert noe gjær kommet i kontakt med vørter, det førte nok til oppblomstring av gjæringen igjen...

spørsmålet er:
Burde jeg løsnet denne tørre gjæren ned i vørteren for å gjære litt til eller burde jeg tappet den på flaske?

Hadde i 7 dråper med Clarex i vørter før gjæring, vørteren er helt grumsete og smaker som sagt gjær
OG var 1.058

Tror jeg ville enten la det være i fred, eller bytta forsiktig over et starsan-ifisert lokk. Det som ligger klistra i lokket er sannsynligvis mest grums og greier. Det er nok det som de som topphøster tar vekk før høsting av fersk gjær.
Det smaker nok gjær så kort etter gjæring uansett tilsetning. Kjøl det ned og la det godgjøre seg. Og tapp det. Litt prikking på tunga? Kullsyre? Gjær utvikler slikt også.
Veit ingenting om M27, men en Belgisk jeg satte tidlig på fjoråret hadde jeg veldig blanda følelser om. Men nå er den god! Det er en Quadruple.

Takk, jeg stakk om og lot den stå et par døgn til, endte på FG 1.002, nå er det tappet på flasker så er det bare å vente for å se om det blir noe av denne...

Tilbake
Topp