Gjæringsfaser generelt

Jeg har nå mine to første brygg stående på dunk til gjæring. Det ene har stått 5 dager, har roet seg veldig etter å ha vært over en aktiv gjæringsperiode, det andre har stått i nøyaktig ett døgn og gjærer aktivt i skrivende stund. Begge er in good health, så vidt jeg kan bedømme.

Jeg har videre forsøkt å sette meg inn i gjæringsprosessen fremover, men blir ærlig talt ikke mye klokere. Synes det er mange motstridende råd og instruksjoner. Noen sier at sekundærgjæring på et kar nr 2 er en must, andre ikke. Tyr derfor til forumet for å få noen erfaringsbaserte svar...:

1. Sekundærgjæring på kar nr 2 - er det et poeng?
2. Kan det evt subsidieres med ettergjæring på flaske?
3. Hevert eller krantapping ved overføring til evt. nytt kar? Filter?
4. Hvordan gjærer du? Hvorfor?

Takker for eventuelle svar!

Hei og gratulerer med første brygg!

Dette er ikke noen fasit altså, bare slik jeg gjør det:
1. Jeg bytter ikke kar. Det blir godt.
2. Det er vel heller lengre gjæring i første kar som blir et slags substitutt.
3. Jeg bruker hevert, fordi jeg ikke har kran. Hadde jeg hatt kran ville jeg brukt det. Gjærkaka blir relativt stabil, så filter trengs ikke.
4. Hmm. Gjærer i plastbøtte, inni en kjøleskap med ekstern termostat. Plastbøtte fordi det er billig, enkelt å vaske, samt uknuselig.
    Kjøleskap for å ha kontroll på gjæringstemperatur. Ale gjærer ca 14 dager ved ca 18-21 grader (avhengig av type gjær og øl).
    Lager gjærer jeg ved 9-11 grader frem til ca 2 tredeler av gjæringen er fullført, da setter jeg opp til ca 15 grader. 15 grader for å kvitte seg med diacetyl.
    Totalt ca 3-4 uker for lager.

Jens MTG skrev:
Jeg har nå mine to første brygg stående på dunk til gjæring. Det ene har stått 5 dager, har roet seg veldig etter å ha vært over en aktiv gjæringsperiode, det andre har stått i nøyaktig ett døgn og gjærer aktivt i skrivende stund. Begge er in good health, så vidt jeg kan bedømme.

Jeg har videre forsøkt å sette meg inn i gjæringsprosessen fremover, men blir ærlig talt ikke mye klokere. Synes det er mange motstridende råd og instruksjoner. Noen sier at sekundærgjæring på et kar nr 2 er en must, andre ikke. Tyr derfor til forumet for å få noen erfaringsbaserte svar...:

1. Sekundærgjæring på kar nr 2 - er det et poeng?
2. Kan det evt subsidieres med ettergjæring på flaske?
3. Hevert eller krantapping ved overføring til evt. nytt kar? Filter?
4. Hvordan gjærer du? Hvorfor?

Takker for eventuelle svar!

1. Kanskje. Det spørs hva som er på kar nr 2.
2. Kanskje, se 1.
3. Hipp som happ, men krantapping kan jo kanskje før med mer grums.
4. Jeg gjærer ikke, det er gjæren sin jobb.  :laugh: Men seriøst, min modus operandi for ales er 14 dager på stabil temperatur eller sakte stigende temperatur før tapping på flasker. Da får den god tid på å gjære ut, gitt at det er aktivitet, og i tillegg nok tid til å fjerne usmak fra gjærens aerobe fase.

Kraner er noe #¤&%!!.  De lekker og er fulle av #"!¤¤% inni.  Hevert er tingen.  Jeg hadde en gang en slik autohevert.  Den fungerer strålende sålende den fungerer, men den varer ikke lenge.  Pakningen blir stiv og du får ikke sug lengre.  Nå bruker vi en "racking cane" av stål, et stykke slange med en klemme på og et stålrør i andre enden også.  Suger gjennom en spritserviett.  Alt demonteres og kokes eller steriliseres på annen måte.

(Nå håper jeg at jeg får lastet opp bildene.....)

Vedlegg

• M05224C---Auto-Siphon.jpg
    M05224C---Auto-Siphon.jpg
    3 KB · Sett: 258
  • 13 assembled racking cane.JPG
    21,5 KB · Sett: 261
Kjøp denne boken : http://www.amazon.co.uk/Yeast-Practical-Fermentation-Brewing-Elements/dp/0937381969
1. Sekundærgjæring er veldig utbredt i USA. Det er flere årsaker til dette, men hovedvekten ligger på frykten for autolyse (gjærkaka går i oppløsning og løses opp i ølet). Dette er hovedsaklig et problem for bryggerier som har 100/1000 vis av liter i tankene sine. Hvis du lager noen spesielle øl som f. eks Old ale kan det være en god ide å overføre vørteren etter at stormgjæringen har lagt seg.

2. Nei. Ettergjæring på flaske er KUN for karbonering av ølet. Pass på at du ikke ender opp med overkarbonering (flaskebombe).

3. Jeg bruker kraner. Har brukt hevert tidligere, men synes det er så mye enklere med kraner. En annen fordel er at du trygt kan ta SG-målinger i gjæringsprossesen (husk å sanitere kranen etterpå, pleier å spraye den med stan-san fra spruteflaske). Filter kan du bruke hvis du vil ha et filtrert øl, men det må også nevnes at ufiltrert, flaskemodnet øl er best (ja jeg har øl på fat også...det er fremdeles best på flaske gutter...basta!)

4. Ales gjærer jeg ved 18-21 grader i ca 2 uker, lagers & pils ved ca 10 grader i 4-6 uker. Dette er i hovedsak fordi gjærtypene jobber best ved disse tempraturene, men også for å få typeriktige øl.

Til sist, kjøp boken. Den er kjempebra :)

Takker og bukker for meget oppklarende svar! Den boken skal jeg absolutt bestille. Leste også noe om at noen byttet gjæringskar for at gjærkaka som dannes i kar 1 ikke skal sette for mye preg på smaken, men det er vel kanskje heller et (hypotetisk) problem ved lengre lagringsperioder.

Tilbake
Topp