Man blir ikke kvitt død gjær og usmak noe særlig bedre ved å stikke om. Som gustavf igjen sier, om man fjerner gjæren fra ølet for tidlig (ved omstikking) vil man risikere at gjæren ikke får brutt ned diacetyl og acetaldehyd til etanol i tilstrekkelig grad, og faren for autolyse (som kan være et problem om man bruker dårlig gjær) er fullstendig minimal innenfor de tidsrammer vi her snakker om (ca. 14-21 dager).
Et argument som har vært mye brukt er at ølet klarner bedre om man stikker om, men det er heller ikke riktig. Gjæren bunnfeller ikke bedre fordi om den blir med ølet over i et nytt kar, man risikerer snarere å virvle opp mer bunnfall under omstikkingen. Jeg mener, gjæren bryr seg jo ikke om hva som ligger i bunnen av karet under den... Ved tilsetting av frukt vil jeg anbefale omstikking av den enkle grunn at det stort sett er snakk om å la ølet stå til ettergjæring med frukten i en relativt lang periode (typisk opp til 2-6 mnd), og over en så lang periode vil faren for autolyse være reell..
Hvem er det strengt tatt som fortsatt anbefaler omstikking til sekundærkar? Den eneste jeg kan komme på i farten er Charlie Papazian (jeg mener han fortsatt er tilhenger av omstikking, men det er mulig jeg tar feil her), og skal jeg være helt ærlig, mener jeg hans brygge-info til dels er foreldet og til dels rett og slett ikke er spesielt god...