Er det vits i å begynne å måle FG før det har sluttet å putre i gjærlåsen?
Det går ca 30 sek mellom hver blupp, og det er 6 dager siden jeg satte det til gjæring.
Muntons Nut Brown Ale (Ekstraktbrygg).
Plopping kan like gjerne være ølet som frigir co2 som gjæring. Ville ventet en uke til og tatt et par målinger evt da. Om jeg vet at gjæringsforløpet har gått etter planen pleier ikke jeg å bry meg med å måle med dagers mellomrom. Flasker eller tapper på fat etter ca to uker. Har alltid vært utgjæret da. (For overgjæret øl altså)
Så da skal det holde at karbonisert øl står i romtemp/26grader i 3-4 dager for så settes til kjøling? Vil det være noen ulempe om øl står ferdig karbonisert i romtemp etpar uker før det settes til lagring/kaldt?
Så da skal det holde at karbonisert øl står i romtemp/26grader i 3-4 dager for så settes til kjøling? Vil det være noen ulempe om øl står ferdig karbonisert i romtemp etpar uker før det settes til lagring/kaldt?
La ølet stå til karbonering til kullsyren er ferdig utviklet. Ved 26 °C går det fortere enn ved romtemperatur. Ferdig karbonert øl bør stå kaldt/kjølig.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.