Gjæret ferdig på 4 dager, overføres til fat med en gang?

Hei

Min raskeste gjæring noensinne med en blonde, WLP029. Lagde 2 L starter med magnetrører til 25 L. Begynte omtrent med en gang, og var ferdig på 4 dager. OG (1.054) og FG er mellom 1.008-1.010 (refraktometer).

Den smaker godt, kan jeg sette den på fat med en gang? Eller er det lurt å vente 1-2 uker for at gjæren skal rydde opp litt?

mvh
Erik

At den begynte å gjære med en gang er kanskje et tegn på dårlig beluftning av vørteren. Jeg ville latt den stå to uker på dunken før man tapper uansett.

Ok, takk for svar, skal la den stå en stund til

Skjønner ikke helt det med lite O2 i vørteren. Skulle det ikke da være motsatt at den starter å gjære sakte?

Metoden jeg bruker for å få oksygen i gjæringskaret er at den kalde vørteren tappes fra kokekaret med tappekran i luftfall på ca en meter rett i gjæringskaret. Blir mye skum av det, og har fungert fint for meg. Mulig det er noe risiko for luftbårne mikroorganismer, men har ikke hatt noen infeksjon ennå. Vurdere å kjøpe O2 beholder for å få inn nok O2 i komplekse øl med høy OG. Noen som har erfaring med det?

mvh
Erik

Freddy skrev:
At den begynte å gjære med en gang er kanskje et tegn på dårlig beluftning av vørteren. Jeg ville latt den stå to uker på dunken før man tapper uansett.

Eller la den stå et par dager for at gjæren skal få rydda opp, og så fate/flaske. Det å la den stå 14 dager av prinsipp når gjæringen er ferdig etter 4 er etter min mening meningsløst. Om ting ikke er ferdiggjæret etter 2 uker lar man ting stå lengre. Er det ferdig lenge før lar man det stå kortere. Å ha et fast tidspunkt som ikke har noe med hvor lang tid gjæren bruker på arbeidet er tåpelig.

Vil ikke kalle det tåpelig, men har du erfaring med at 6 dager er nok så flask, ellers er det greit med ett par uker, det er "liksom" en garanti for at det er klart og vil jo aldri skade.

eriklysoe skrev:
Den smaker godt, kan jeg sette den på fat med en gang? Eller er det lurt å vente 1-2 uker for at gjæren skal rydde opp litt?

Hvis den har stoppet og gjæret og ikke gjærer noe mere på en dag til eller slikt så er det ingen problem og sette den over på et fat og la den gjøre seg ferdig mens den lagres og godgjør seg frem til den er drikkeklar på fatet.

Jeg pleier å overføre til fat når jeg synes ølet er noenlunde klart nok. (prøvetapper fra gjærspannet via kran i bunn og sjekker innimellom etter at gjæringen er over).
Tanken er få minst mulig bunnfall i fatet, og at gjæren ikke er ferdig før ølet er noenlunde klart. Jeg mener da ikke krystallklart, men at hoveddelen av gjæren har bunnfelt.
Erfaringen min er at det er stor variasjon på hvor lang tid det tar før ølet klarner noenlunde etter at gjæringen er over(stabil SG).  Fra dager til uker.
Jeg har ikke funnet noen logikk i klaretiden, selv på samme oppskrift og samme gjær.
Jeg har også prøvd nedkjøling i kjøleskap mhp klaring, men er fortsatt usikker på om dette faktisk korter ned klaretiden eller om det er bare overtro.

Tilbake
Topp