Gjær som ikke vil starte

Jeg brygget en Paulaner clone på onsdag, jeg fikk forventet OG på 1.050 og tilsatte fersk gjær wlp 380, som jeg laget en starter på 1.5 liter (Mr malty sa 1 liter med 2 rør på den aktuelle datoen. Prod dato på gjæren var 2 februar)

Nå etter over 2 døgn er det fortsatt ikke noe aktivitet i vørter, ingen skum på toppen.
Gjæren holdt ca 14 c da den ble blandet i vørteren som også holdt 14 c. I følge oppskriften skulle denne stige naturlig opp til ca 18 c, og holde seg der til gjæringen var over.

Noen som har tips til hva jeg bør gjøre, er det bare å tømme ut å brygge på nytt? Dette er mitt 11 brygg med ferskgjær, så har ikke hatt noen problemer med dette før, jeg benytter også magnetrører.

Høres merkelig ut, hvordan har du oksygenert? Vanskelig å si hva som skjer, men jeg ville pitchet ny gjær.

Høres merkelig ut, hvordan har du oksygenert? Vanskelig å si hva som skjer, men jeg ville pitchet ny gjær.
Jeg ristet gjæringsbøtta godt, slik jeg alltid har gjort, har ikke hatt noe problem med dette på mine tidligere brygg. Kan nevne at volumet er 21 liter vørter. Vil det ikke bli noe usmak dersom jeg blander ny gjær starter og har oppi?

Nå etter 4 døgn har det begynt å gjære i spannet med et bra gjærlag på toppen og aktivitet i gjærlåsen. Har ikke vært med på at det kommet så sent i gang før.

Hvilken temp hadde gjæra når du pitcha den, og hvilken temp hadde vørteren?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvilken temp hadde gjæra når du pitcha den, og hvilken temp hadde vørteren?

Jeg fulgte en oppskrift som sa 13 c på vørter som skulle stige naturlig til ca 18 c. Gjæren hadde samme temp når jeg blandet den i vørter. Vørteren kom opp i ca 19c dagen etter.

Hm, mystisk. En så lang lag time kan være at gjæra har fått seg temperatursjokk, men det virker ikke helt slik da.

Hm, mystisk. En så lang lag time kan være at gjæra har fått seg temperatursjokk, men det virker ikke helt slik da.

Ja det var merkelig dette, igår etter 3 døgn var toppen på vørter helt blank og uten tegn til aktivitet. I dag morges var alt som det skulle være, så satser på at dette blir bra.

Tilbake
Topp