Gjær - spørsmål

Hei.
Jeg forsøkte å brgge for første gang igår. Da jeg var ferdig med å koke, og fått vørteren oppi gjæringskarret, tilsatte jeg tørrgjær. Det stod " sprinkle over...." på pakka, så det var det jeg gjorde. Det har ennå ikke kommet noe aktivitet i gjærlåsen. Hva er galt??

tommys skrev:
Jeg forsøkte å brgge for første gang igår. Da jeg var ferdig med å koke, og fått vørteren oppi gjæringskarret, tilsatte jeg tørrgjær. Det stod " sprinkle over...." på pakka, så det var det jeg gjorde. Det har ennå ikke kommet noe aktivitet i gjærlåsen. Hva er galt??

Ingenting.

Det kan hende du har en liten lekkasje som gjør at det lekker litt gass fra gjæringskaret. Da kan gjæringa ha pågått ei stund før du merker den. Det er også ganske normalt at det tar litt tid fra du tilsetter gjæren til du ser synlig gjæring, gjerne fra 12 til 24 timer.

cellemembranene til tørgjæren må bygges opp igjen, og dette går lettere i vann enn i vørter. men slapp av, det blir nok øl ut av det alikevel :)

Dette burde jeg jo egentlig vite, men hvordan ser jeg om det har begynt å gjære? Aktivitet i gjærlåsen, ikke sant?

Skulle jeg ha drept gjæren, lar det seg gjøre å tilsette mer i ettertid????

tommys skrev:
Dette burde jeg jo egentlig vite, men hvordan ser jeg om det har begynt å gjære? Aktivitet i gjærlåsen, ikke sant?

Skulle jeg ha drept gjæren, lar det seg gjøre å tilsette mer i ettertid????

Aktivitet i gjærlåsen er et tegn ja.
Jeg har ikke festet lokket helt fast i starten av prosessen, så jeg løfter bare på lokket og tar en titt. Er det et fint skumlag på toppen av vørteren, så er gjæringen igang.
Hvis ikke noe skjer etter en tre dager, så kan du ta en måling med hydrometer for å se om det er noen endringer og hvis ikke, så kan du tenke på å sette til ny gjær

Den ble kjølt ned, ja.. Dog hadde jeg bare et upålitelig termometer, så jeg vet ikke om det ble nok nedkjølt...

Nå lukter det gjær av dunken, men fremdeles ikke noe aktivitet i gjærlåsen, bortsett fra litt kondens....

Åpne litt på lokket og se om det er skum oppå vørteren, er det det er gjæringen i gang. Plopping i gjærlåsen er litt upålitelig, da det ofte er lekasjer på lokket til bøttene

Her kommer et spørsmål til. Når vet jeg at brygget er ferdig gjæret og klar til å flaskes. Som nevnt sa er det dødt i gjærlåsen.

Oppskriften jeg har brukt er den som er nevnt i denne tråden: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,6325.msg53952.html#msg53952

Teit spørsmål frå meg her, men eg prøver: Har du hatt vatn i gjærlåsen?

Elles er det fleire måter å finne ut om ølet er ferdig. Om det har stått i to veker kan du nesten rekne med at det kan flaskast, om du har høve til å ta ei måling med hydrometer og denne held seg uforandra over to dagar er du ganske trygg.

Da kommer det et dumt spørsmål til.. Skal jeg det???
Det har jeg faktisk ikke fått med meg.. Har gjort dette fra scratch uten forkunnskaper..

Men da fyller jeg vann i gjærlåsen :)

tommys skrev:
Da kommer det et dumt spørsmål til.. Skal jeg det???
Det har jeg faktisk ikke fått med meg.. Har gjort dette fra scratch uten forkunnskaper..

Men da fyller jeg vann i gjærlåsen :)

ville heller hatt sprit/starsan eller noe annet som det ikke kan vokse bakterier i. I tilfelle noe skule havne i ølet

Tilbake
Topp