Geysir

Geir H

Norbrygg-medlem
Har hatt ett par episoder med øll på flaske som har forlatt flaska i vill fart ved å jekke korken. Såvidt jeg har skjønt skulle dette skyldes overkarbonering, for mye sukker før flasking.
Likevel har jeg andre flasker som har oppført seg helt normalt fra samme brygg. Kan det være andre grunner til denne uforutsigbare "oppførselen"?
Har ikke rørt ved tilsetting av sukker ved omstikking, men lar øllen sirkulere gjennom tappingen fra gjæringskar til omstikkingskar.

Temperatur vil ha innvirkning på dette. Kan det være at noen er åpnet i romtemperatur og noen er åpnet rett fra kjølseskapet?

Mulig det har vært litt tempforskjell ved åpning, men maks 2-3 graders forskjell . Flaskene ervlagret ved 4-7 grader etter karbonering med 6g sukker pr liter øl.

Kan ha noe med hvordan du hadde i sukkeret. Hvis du blandet "flytende" sukker i ølet er det ikke sikkert du har blandet skikkelig, så noen flasker har mye sukker og andre har lite. Jeg har lest at det kan være lurt å ha i sukkeret først og så ølet. Da blander det seg best.

"Har ikke rørt ved tilsetting av sukker ved omstikking, men lar øllen sirkulere gjennom tappingen fra gjæringskar til omstikkingskar"
Tipper dette er årsaken, opplevde det en gang selv, lite kullsyre i noen og masse i andre. Anbefaler å røre pent rundt før flasking.

Jeg har stukket om 12 batcher med sukkerlake i omstikkingskar og har aldri hatt ujevn karbonering. Jeg legger slangen langs siden i karet for å få sirkulasjon samt rører med en desinfisert sleiv. Har inntrykk av at dette er den mest brukte metoden.

kintii skrev:
Jeg har stukket om 12 batcher med sukkerlake i omstikkingskar og har aldri hatt ujevn karbonering. Jeg legger slangen langs siden i karet for å få sirkulasjon samt rører med en desinfisert sleiv. Har inntrykk av at dette er den mest brukte metoden.
Samme metoden jeg brukte de første 10 batcher, fikk en Porter med flaskebomber og noen helt flate. Har rørt litt siden :)
Kan være at sukkerlaken er kjøligere enn ølet og dermed legger seg på bunn til tross for god flow.

aakvik skrev:
kintii skrev:
Samme metoden jeg brukte de første 10 batcher, fikk en Porter med flaskebomber og noen helt flate. Har rørt litt siden :)
Kan være at sukkerlaken er kjøligere enn ølet og dermed legger seg på bunn til tross for god flow.

Vi har hatt samme erfaring som deg Kintii nå rører vi litt forsiktige.

Jeg glemte å koke sukkerlake. Jeg helte derfor dette i etter omstiking uten å røre.  Det ble ikke greit. Det sto i taket på mange av flaskene.
Jeg kunne tydelig se at det var de første jeg fylte som det ble slik med. Jeg putter de i esker ettervært.
De siste eskene  var fine.

Tilbake
Topp