Odland skrev:
Noen stakk iallefall en fuktet fing i lufta og det var ikke Jamil
Ser man på kalkulatoren, så kan man i hvert fall mistenke at fuktig finger i lufta har vært en viktig del av grunnlaget. Dessverre neketr Jamil å gi ut noe informasjon om hva som ligger bak, så akkurat hva han har gjort er litt vanskelig å vite. Ettersom vi ikke får vite noe om hvordan han har kommet fram til resultatet, må vi nøye oss med å evaluere resultatene kalkulatoren gir og hvordan det passer med annen tilgjengelig informasjon:
I følge kalkulatoren dør 10% av de opprinnelige cellene i en kultur hver uke i 9 uker. Etter det slutter celler å dø. Det første å legge merke til er at 10% i uka virker som ei avrunding, men mer problematisk er det at denen modellen for celledød strider mot alle andre modeller jeg har sett. Det strider mot de dataene gjærprodusentene selv oppgir (Whitelabs sier vel 80% levende celler innenfor best før dato, gitt riktig oppbevaring), tar ikke hensyn til oppbevaring eller andre eksterne faktorer. Stort sett brukes det varianter av logaritmiske modeller. Her bør det gjelde, mener jeg, at den som kommer med oppsiktsvekkende påstander, må komme med oppsiktsvekkende bevis. Eller i det minste noe bedre enn "dette har jeg brukt mye tid på".
Så er det et annet mistenkelig rundt tall. Forholdet mellom cellevekst på magnetrør og uten røring er 2. Igjen ser dette ut som et estimat (eller fingeren i været, om du vil), men uten at dataene det er basert på er tilgjengelig, så er det vanskelig å vite. Når det flere ganger dukker opp runde tall, så mistenker i hvert fall jeg noen mer eller mindre kvalifiserte gjetninger.
Vanskeligst er selve vekstmodellen. Hvor mye gjærceller formerer seg, er avhengig av mange faktorer. Dette må forenkles en del, men forenklingene som er gjort i kalkulatoren gir ganske store avvik fra andre resultater. Noe av det viktigste er at gjærvekst ser ut til å være mer avhengig av mengde tilgjengelig sukker enn volum, innenfor et visst område. Kalkulatoren ser altså bort fra en viktig faktor, som er styrken på starteren.
Til slutt avviker cellemengdene for tørrgjær en del fra det som er vanlig dataarkene fra produsentene.
Dette betyr ikke at kalkulatoren er ubrukelig, men jeg synes det er god grunn til å stille spørsmål ved nøyaktigheta til kalkulatoren. Det blir for enkelt å si "Jamil har rett for han sier han har brukt mye tid på det". Jeg innser at det er upopulært å kritisere Jamil, men her mener jeg det er god grunn til det, selv om det kan virke som noen mener han er opphøyd over kritikk.