Fra hissig gjæring til full stopp

Hei!

Satt mitt sjette allgrain her for tre dager siden, en havrestout. Etter to dager med stormgjæring i ca. to døgn ble det helt helt stille i gjærlåsen. Når gjæringen var aktiv, så var den så til de grader aktiv. Har jo erfart at gjæringen er svært aktiv i starten for å så flate ut gradvis, men i dette tilfellet gikk det fra helt ekstrem gjæringsaktivitet til null på noen få timer.

SG er nå 1.020 (etter tre dager), OG var 1,055.
Mesket på ca 65 grader i 75 min.
Gjær: Whitelabs WLP004 (Irish Ale Yeast). Lagde for øvrig 1,5 liter starter ett døgn før brygging med to rør av denne varianten.
Gjæringstemp: 20 c

Spørsmålet mitt blir derfor: Ser at gjæren så absolutt har holdt trøkket, men er litt bekymret for at FG vil ende for høyt. Ønsket FG er 1.012. Er det grunn til bekymring? Vet det er tidlig i prosessen, men har aldri i min (korte) bryggekariære opplevd en så uortodoks gjæroppførsel. Tempen har såvidt meg bekent vært stabil hele veien... Noen tanker om hva som er grunnen til dette? - Og eventuelle tips eller triks for å få igang gjæringen igjen? Har sjekket bøtta for eventuelle lekkasjer, men den er dønn tett, så gjæren ser ut til å ha gått i dvale..

Har ellers en IPA (Nøgne Ø klone) og en Wit (Gahr edition fra bryggselv) som har stått en uke flaske for karbonering. Egentlig ganske happy med begge to, men de er fortsatt noe søte. Har jeg rett hvis jeg antar at dette vil dempe seg noe etter ytterligere et par uker med modning/karbonering? FG i begge tilfellene var uten særlig avvik..

Setter sabla stor pris på svar :)

Etter det jeg har lest og sett selv på de få bryggene jeg har hatt så høres dette normalt ut. Husk å riste ut co2 når du måler SG. Har flere ganger fått høre "La dunken stå i fred" når jeg har kommet med liknende spørsmål, og har derfor forsøkt å la spannet stå i to uker uten å åpne lokket.

Mener du som å riste ut co2 av ølet i testrøret før/ved måling? Kommer til å la spannet stå urørt i 14 dager som planlagt. Det rare i dette tilfellet var at gjæringen stoppet totalt opp (boblingen i gjærlåsen ga seg) allerede etter et par døgn, noe jeg aldri har opplevd før. Stouten smakte imidlertid utrolig bra allerede nå. Med riktig utgjæring har jeg virkelig troen, så spent på hvordan det vil utvikle seg videre. Er det muligheter for at det vil gjære ned noe mer, selv om aktiviteten i gjærlåsen uteblir?

Aktivitet i gjærlåsen er IKKE noen god indikajon på om det gjærer!
Grunnen til såpass høy aktivitet i starten er litt høy temperatur.
Temperaturen øker også betraktelig i vørteren under stormgjæringen.
Når denne avtar, synker temperaturen i vørteren litt, og gjærlåsen kan slutte, selv om gjæringen fortsetter.
Annbefaler å øke tamperaturen 1-2 grader, eventuelt ha et teppe eller lignende rundt gjærkarret i to-3 dager, for å hjelpe gjæren litt siden du ønsker en god utgjæring. La vørteren stå til du er sikker på at den er ferdig utgjæret før flasking.
1055-1020 er heller ikke noe dårlig utgjæring, men vent to- tre dager og ta en ny avlesning for å se.

Brukte samme gjær (2 liter starter) på en stout fra ekstrakt i høst. OG var på ca 1050, og FG samme som deg. Mulig din kan synke et par grader til, men har en følelse av at øllet ditt er ca ferdig utgjæra. Men la det gjerne stå 1-2 uker på karet uansett  :)

Kan det være feil med hydrometeret også kanskje? Har du sjekket hva den registrerer i 20 grader rent vann? Det kan gi pekepinn på feilmålinger som du må da ta med videre på målingene dine. Mitt hydrometer viser 1.004 for lite, så jeg må alltid huske på å addere 1.004 grader til alle mine målinger.

NB! Noen hydrometrer er kalibrert på 15 grader, så sjekk ut hvilken temp ditt hydrometer skal vise korrekt tall på og mål deretter.

Har opplevd lignende selv, og konkluderte med at det var et resultat av for høy mesketemperatur. Gjæren hadde rett og slett ikke lyst på det som var igjen. Om jeg er litt misfornøyd med FG nå om dagen så sniker jeg inn litt "enzyme for dry beers", så ordner det seg.

Jeg opplevde noe lignende med s04. Nå er jeg ike erfaren nok til å vite om det er normalt, men jeg bare skvulpa litt på bøtta så gjæren virla litt opp. da var den igang igjen. Tror ikke sjonsen for oksydering av vørteren er veldig stor, da stormgjæringa har pressa ut all o2 og erstatta med co2.

Takker og bukker for alle gode tips og innspill :)

Har økt tempen med et par grader i påvente av svar fra gjærgudene. Vurderer å riste litt forsiktig i karet for å se om det skjer noe. Har uansett lært noe nytt med tanke på at gjæringsaktivitet og bobling i gjærlåsen nødvendigvis ikke går hånd i hånd. Hydrometeret er sjekka, og det viser seg å være korrekt. Tror erikhm er inne på noe når han snakker om mesketemperaturen. Erindrer plutselig at den lå noe over 65 grader i starten. Brygger med BB30 (uten å ha modifisert den) og opplever jo, som mange her, at termostaten ikke er helt edru. Det kan jo også være vanskelig å holde en samme temperatur i alle lag i mesken... Bruk av 'dry beer enzyme' har jeg ingen erfaring med, men kanskje noe jeg kan bruke ved en senere anledning. Slikt må vel tilsettes sammen med gjæren, eller? Er dette forresten det samme som det man på morsmålet kaller gjærnæring?

Ikke det samme som gjærnæring nei. En F.G på 1.020 er ikke så ille heller, spesielt på en stout. Det kan ofte gi en god fyldig munnfølelse samt litt sødme for å balansere det røstede preget en del. Jeg hadde sagt meg fornøyd med resultatet egentlig. Det er forresten ganske normalt at det meste av gjæringen foregår de første 2-3 døgnene for så å være kraftig redusert.

Mye krystallmalt kan også være årsak til høy F.G. Vet ikke om det er tilfellet her, men det er ivhertfall en tanke.

Ok, da vet jeg det.

Total maltmengde var ca 6,5 kilo der krystallmalten utgjorde en drøy halvkilo. Ettersom beregnet FG skulle ligge på 1.013 er jeg ikke helt fornøyd med 1.020, som for øyeblikket er status. Man må jo ha noe å strekke seg etter  :) Men har uansett fått mange gode indikasjoner på hvorfor det har blitt som det har blitt. Håper fortsatt på at SG-en kryper noe nedover, men har uansett troen på et ok resultat. Vurderer sterkt å gå til anskaffelse av en magnetrører. Etter sigende, så kan jo det være med på å gi en mer forutsigbar ugjæring, eller hva?

Tilbake
Topp