Første generaltabbe (?)

Jørn Hammerud

Norbrygg-medlem
Jeg begynte å brygge - minimesk og ekstrakt - i dag. Jeg startet først med å koke vann og ha oppi caramalten, og tok ut caramalten etterhvert, før det begynte å koke. Etter det hadde begynt å koke, hadde jeg oppi første runde humle, og så kokte det i ca 35 min. Rett før jeg skulle ha oppi neste humlepose, ser jeg at all ekstrakten står på benken...
Det jeg gjorde: Helte oppi ekstrakten og håpet at det ikke var så superfarlig at den ikke var med fra starten...

Hva burde jeg egentlig gjort?  ;D

Som om ikke det var nok: Jeg skrudde av plata da jeg skulle ha oppi ekstrakten, og glemte å skru på igjen, så nå var tempen nede i 80 grader.  :fyflate:
Stolt av meg selv, nå...

Ja, se der, ja! Det var av et litt annet kaliber!
Blir bare rør det her. Bruker timer på telefonen min, og den nullstiller seg når noen ringer. Så takk til fattern for at han ringte! All humling blir synsing...

Takk for svar. Er plutselig ikke bekymret lenger.  :skitbra:

Som jeg pleier å tenke når verden går meg imot: Det blei øl av det for 4000 år siden også ;)

Stå på, ikke gi deg!

Hehe.. godt sagt!
Hånei, gir meg jo ikke. Det som ikke dreper osv.
Vørteren står til kjøling nå, og øl blir det nok, om ikke en litt bitter IPA :) Men det er vel ikke feil det, heller?

En bitter IPA har ingen tatt skade av ennå.  :)
Så lenge du ikke får et infisert brygg vil nok dette gå bra. Stå på!

Det er overhodet ikke uvanlig å tilsette extracten et stykke ut i kokingen (metoden har til og med et eget navn i extractbryggekretser - uten at jeg husker det) Og så tok du en - ufrivillig - pause i kokinga.  Det er nok mer uvanlig, men jeg kan ikke se at det skulle gjøre allverdens skade.  Men teoretisk forhåndsberegning av bitterhet på  dette brygget blir en matematisk utfordring på NASA-nivå.  Men gi bare beng i det. Om du nå skulle få et megalekkert øl, så blir kanskje denne metoden standard for neste generasjons bryggere (??)

Tilbake
Topp