Første brygg fra bunn av

Hei godtfolk.

Etter å ha vært gjennom 3x Gahr sett fra Bryggselv (America IPA, Citra IPA og ny American IPA), skal vi til uken ut på dypt vann for første gang, og prøve oss på en fornorsket versjon av en Anchor Steam Clone lastet ned fra Beersmith sine sider...

I Beersmith ser alt greit ut, men det er et par ting jeg føler at ikke er helt under kontroll... For å ta utstyret først, vi brygger BIAB med 36l kjele. Har gjort oss for vane å tappe av vørter (ca 3 l) og helle over i mesken et par ganger i løpet av meske prosessen, og også ta et par runder etter at posen er tatt ut og hengt til avrenning. Vi har ikke vært helt fornøyd med effektiviteten, og har derfor økt maltinnholdet med 10% i denne runden..

Første gang med flytende gjær og starter. Etter litt innføring hos Bryggselv i Stavanger ble det satt 2,8l starter i gårkveld, med to rør WLP810. Går og rister blandingen med jevne mellomrom så tror vi har kontroll på denne...

Så kommer de store spørsmålene...

Iflg oppskriften så skal man meske med 13.5 l vann (67.8 grader i 60 min). Deretter "fly sparge" med 18.9 l vann på 75.6 grader. Vi har ikke utstyr til "fly sparging" så vi tenker oss å skylle maltet som vi har pleid å gjøre (posen med malt over et nytt kar og helle over 10 liter vann på temperatur fra oppskrift), men er da litt usikre på vannmengden.
13.5l høres veldig lite ut til mesking for oss som har mesket med 25l vann i settene fra Bryggselv. Er det noen fordel å ha så lite vann?
Er skylling slik vi tenker oss et godt nok alternativ til "fly sparge", eller bør vi gjøre noe her? Mindre vann, og ha mer vann i meskingen?

Det skal tilsettes tørket maltekstrakt i følge oppskriften, men står ikke noe om når. Har man dette i først? eller kan man spare det til sist og justere OG med dette?

/morten

Original oppskrift:
BeerSmith 2 Recipe Printout - http://www.beersmith.com

Recipe: Anchor Steam Clone
Brewer: Gray Slater
Asst Brewer:
Style: California Common Beer
TYPE: All Grain
Taste: (30.0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 27.41 l
Post Boil Volume: 23.62 l
Batch Size (fermenter): 20.82 l
Bottling Volume: 20.25 l
Estimated OG: 1.054 SG
Estimated Color: 20.9 EBC
Estimated IBU: 48.4 IBUs
Brewhouse Efficiency: 70.00 %
Est Mash Efficiency: 76.9 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
37.85 l Boulder Water Water 1 -
4.08 kg Pale Malt (2 Row) US (3.9 EBC) Grain 2 78.3 %
0.45 kg Victory Malt (49.2 EBC) Grain 3 8.7 %
0.23 kg Crystal 75, 2-Row, (Great Western) (147. Grain 4 4.3 %
0.23 kg Crystal Light - 45L (Crisp) (88.7 EBC) Grain 5 4.3 %
0.23 kg DME Golden Light (Briess) (7.9 EBC) Dry Extract 6 4.3 %
21.26 g Northern Brewer [9.10 %] - Boil 60.0 min Hop 7 22.5 IBUs
21.26 g Northern Brewer [9.10 %] - Boil 30.0 min Hop 8 17.3 IBUs
14.17 g Northern Brewer [8.50 %] - Boil 20.0 min Hop 9 8.5 IBUs
1.00 tbsp Irish Moss (Boil 10.0 mins) Fining 10 -
28.35 g Northern Brewer [9.10 %] - Boil 0.0 min Hop 11 0.0 IBUs
1.0 pkg California Lager (Wyeast Labs #2112) [12 Yeast 12 -

Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body, No Mash Out
Total Grain Weight: 5.22 kg
----------------------------
Name Description Step Temperat Step Time
Mash In Add 13.53 l of water at 74.2 C 67.8 C 60 min

Sparge: Fly sparge with 18.87 l water at 75.6 C
------
Created with BeerSmith 2 - http://www.beersmith.com

-------------------------------------------------------------------------------------

Hei.

Det jeg har gjort er å se på samlet vannmengde og så ta bort 8 liter til skylling. Altså meske med 24.4 liter og skylle med 8. Dette fordi jeg har en 8 liters kjele til å varme skyllevannet i. Det har hendt at jeg har sirkulert skyllevannet noen runder

Maltekstrakt trenger helt minimalt med koking (DMS og slikt er kokt ut allerede) så du kan fint bruke den til å justere. Tror den har godt av 10 min eller så i kokekjelen (det dannes noe skum når jeg har i DME og det gjør sikkert ikke noe om dette kokes bort).

Takk Per! Da blir det "business as usual" i forhold til det vi bruker å gjøre når det gjelder mesk og skyll. Er det ned til personlig preferanse hvor mye vann som går i mesk og hvor mye som går til skylling eller er det avhengig av bryggemåte? Så for vår del som har BIAB så er det best å meske med mye vann, mens for en som har eget meskekar ikke trenger like mye vann? Eller er det "fly sparge" som trenger masse vann?

Mange dumme spørsmål som kommer her kjenner jeg, men det er vel like greit å ta de med en gang...

/morten

Det handler vel mest om hva som fungerer best i ens eget oppsett. Man kan ta utgangspunk i tommelfingerregler mtp meskevann, brygge noen ganger, justere, brygge litt til etc. Resten går til skyllevann.

Selv så klarte jeg å flytte fire liter vann mer til skylling etter å ha testet ut ny spargearm to ganger, etter å ha justert flow på pumpa. Som et eks på at det er mye opp til utstyret og teknikken det står på.

Ideen med BIAB er jo i utgangspunktet å ikke skylle, men kun gjøre "mash-out". Så når du skyller med BIAB så er du litt utenfor opptråkket løype uansett og dermed er det ikke så godt etablerte regler for vannmengder til mesk kontra skylling. Hvis du har et refraktometer så kan du jo holde øye med SG på skyllevannet.

Hvis du setter kjelen på kok mens du skyller så taper du ikke tid å dille litt ekstra med skylling. Du må stoppe før du kommer til 1.010 eller er du i fare for å begynne å trekke ut taniner .
Referanser til fly- og batch-sparging gjelder uansett ikke BIAB.

Tilbake
Topp