Første brygg, er det ca slik jeg beskriver?

Jeg skal i gang med første runde nå.. Er litt usikker, siden jeg ikke har gått noen kurs, men har sett litt videoer, og lest litt..
Jeg har skrevet noen notater på framgangsmåte under, føy gjerne til!

Varm opp vann til 65 grader, legg i moeskeposen og malten, den skal ligge ein time i gryta. Hvis temp bli for høy, fyll på litt kaldt vann.
Når det har gått en time, snurr posen opp med en stokk e.l og la vannet renne av.

Når posen med malt er ute, skal vørteren koke (100grader celsius??) i en time.

Når det har kokt i en time, så skal humle tilsettes (tre forskjellige sorter, forskjellge tider )

Så skal ølet kjøles ned fra kokende temperatur til 20 grader.
Når den er ferdig nedkjølt, siles den over i gjærkar, så skal gjær tilsettes.
Når gjæren er oppi karet settes lokket på, og gjærkaret ristes i fem minutter.

acedynamite skrev:

Åhh nei! Nå er ølet ødelagt! Du skulle kokt én time på 373,15 kelvin. Jaja, bedre lykke neste gang!

Husk, bitterhumlen skal opp i når det gjenstår 60 minutter av koketiden. Og gi gjerne vørteren 10 minutter ekstra kok før bitterhumlen går oppi. Da vil det danne seg et fint lokk av proteiner på toppenav vørteren som du kan skumme av med en sleiv.

Du kan også gjerne røre litt i mesken (kornet) underveis i meskingen, ca. hvert 15 minutt. Dette kan hjelpe på utbyttet, samt forhindre at det dannes klumper av tørt korn.

Ellers ser alt annet bra ut, kjør på og lykke til!

Er det Pils du brygger ville jeg kokt 90 min, for å unngå DMS
Bitter humla kokes gjerne i 60 min og aroma mot slutten av kokingen ca 10 min.
Lykke til!!

oyroy skrev:
acedynamite skrev:

Åhh nei! Nå er ølet ødelagt! Du skulle kokt én time på 373,15 kelvin. Jaja, bedre lykke neste gang!

Intet er påbegynt, ingen fare! Ehh.. 373,15 kelvin? Regner med det var en spøk? Er jo på nybegynnerforumet her  ;D

Øldal skrev:
Er det Pils du brygger ville jeg kokt 90 min, for å unngå DMS
Bitter humla kokes gjerne i 60 min og aroma mot slutten av kokingen ca 10 min.
Lykke til!!

Det er en Lervig Lucky Jack. Forresten, DMS- er forkortelse for? Og betyr noe som bakterier? hehe

Høres bra ut det, hvis du har mulighet, så gjør det ikke noe om du begynner gjæringen på 18 grader og lar den stige til 20 etter en 3-4 dager.
av alt du gjør er gjæringen og renhold etter at vørteren er kokt  det viktigste.
Og litt feilskjær i begynnelsen må man nok regne med. Lykke til, :brygging:

acedynamite skrev:
oyroy skrev:
acedynamite skrev:

Intet er påbegynt, ingen fare! Ehh.. 373,15 kelvin? Regner med det var en spøk? Er jo på nybegynnerforumet her  ;D

Absolutt ingen spøk! Dønn alvor! Vi leker jo ikke brygging ...

Ikkje at eg veit kva 373,15 kelvin er, men oyroy tullar nok med deg  :)

Som kjoygard sei treng du ikkje koke 60 minutt før første humletilsetting. Kok i 10 min, det held. Om du brukar pilsmalt må du koke i 90 minutt.

Om du skal meske på 65 grader må du, alt etter oppsettet ditt og temperatur på malten, legge til 6 - 11 grader for å nå 65. Dette m.a. fordi malten sug til seg varme.

FrodeSy skrev:

zomg ...

Hvor vanskelig er det å sjekke opp hva kelvin er før man kjører alt for mange posts på et forum?

La meg hjelpe til: http://lmgtfy.com/?q=373.15+kelvin+to+celsius

oyroy skrev:
FrodeSy skrev:

zomg ...

Hvor vanskelig er det å sjekke opp hva kelvin er før man kjører alt for mange posts på et forum?

La meg hjelpe til: http://lmgtfy.com/?q=373.15+kelvin+to+celsius

Mange takk for oppklaringa. Utover det gidd eg ikkje gi fleire kommentarar då eg tydelegvis ikkje har det kunnskapsnivået som hjelper synes er minimum før ein legg inn postar i eit forum. Makan.

FrodeSy skrev:
Mange takk for oppklaringa. Utover det gidd eg ikkje gi fleire kommentarar då eg tydelegvis ikkje har det kunnskapsnivået som hjelper synes er minimum før ein legg inn postar i eit forum. Makan.
Det er fint å hjelpe til med det man vet, men om du ikke vet hva andre snakker om er det kanskje greit å ikke kommentere på det?

Sliter litt med å se at du er den forurettede i denne saken, Oyroy. En nybegynner som ønsker bekreftelse på fremgangsmåte og du spammer ham med fullstendig irrelevant informasjon? Kanskje du selv kunne ha bidratt til at det ikke ble for mange posts på denne tråden...?

Kjoygard skrev:
Sliter litt med å se at du er den forurettede i denne saken, Oyroy. En nybegynner som ønsker bekreftelse på fremgangsmåte og du spammer ham med fullstendig irrelevant informasjon? Kanskje du selv kunne ha bidratt til at det ikke ble for mange posts på denne tråden...?

Jaja. Mer enn spørsmålstegn er vanligvis et tegn på frustrasjon/desperasjon. Når det faktisk da kom i forbindelse med spørsmål om koking var 100 grader, så synes ikke jeg det er for ekstremt å komme med en spøk om grader og temperaturskala.
Men, da har jeg lært det også. Hverken narkotika, hjemmebrenning eller humor er lov på forumet. Jeg har spurt om det før, og jeg spør igjen. Om moderatorene lager en oversikt over hva som er ønsket og uønsket på forumet, så gjør det jobben en del enklere for oss andre. Det å komme med en temperaturspøk på et hjemmebryggerforum trodde jeg var akseptabelt, men tydeligivs ikke. Det var jo til og med helt korrekt informasjon, og 30 sec googlesøk ville bekreftet det ...

Men men, er vel best å slutte helt å poste noe som helst. Virker som om alt er galt.

Du MÅ IKKJE slutte å poste, oyroy! Eg trakk på smilebandet av spøken din for eg hadde naturleg nok ei slags peiling på at kelvin hadde noko med temperatur å gjere. Men det er heilt rett, eg gadd ikkje google det. Men for framtida skal eg sjekke opp kontra å berre anta. Eg syntes dog at trådstarter skulle få stadfesta at det var spøk, spesielt sidan vedkomande bad om det.

Det eg reagerte mest negativt på var den besserwisser-haldninga du tok ved å linke til ei "la meg hjelpe deg med å Google"-side. Den arrogante tonen der kunne du spart deg. Sjølv om eg ikkje meiner at eg var det, så kan det likevel vere at eg var litt hårsår for den.

Men no kan vi sikkert la tråden gå tilbake til tematikken som var utgangspunktet.

acedynamite skrev:
Jeg skal i gang med første runde nå.. Er litt usikker, siden jeg ikke har gått noen kurs, men har sett litt videoer, og lest litt..
Jeg har skrevet noen notater på framgangsmåte under, føy gjerne til!

Varm opp vann til 65 grader, legg i moeskeposen og malten, den skal ligge ein time i gryta. Hvis temp bli for høy, fyll på litt kaldt vann.
Når det har gått en time, snurr posen opp med en stokk e.l og la vannet renne av.

Når det har kokt i en time, så skal humle tilsettes (tre forskjellige sorter, forskjellge tider )

Så skal ølet kjøles ned fra kokende temperatur til 20 grader.
Når den er ferdig nedkjølt, siles den over i gjærkar, så skal gjær tilsettes.
Når gjæren er oppi karet settes lokket på, og gjærkaret ristes i fem minutter.

Du kan nok varme vannet enda litt høyere enn 65°C. 65 er temperaturen du ønsker i mesken, og malten trekker ned temperaturen i vannet når du har den i. Det finnes kalkulatorer for slikt, men hvis du trenger litt mer hjelp, så si ifra.

Vørteren skal koke i en time for de fleste øl uten nevneverdige mengder pilsnermalt.

Humlen tilsettes som sagt underveis, der bitterhumlen går i først. humletiden oppgis i minutter igjen til slutt.

Videre ser det greit ut, men siling er nok ikke nødvendig, og kan by på utfordringer med tette silduker og denslagens.

oyroy skrev:
Kjoygard skrev:

Jaja. Mer enn spørsmålstegn er vanligvis et tegn på frustrasjon/desperasjon. Når det faktisk da kom i forbindelse med spørsmål om koking var 100 grader, så synes ikke jeg det er for ekstremt å komme med en spøk om grader og temperaturskala.
Men, da har jeg lært det også. Hverken narkotika, hjemmebrenning eller humor er lov på forumet. Jeg har spurt om det før, og jeg spør igjen. Om moderatorene lager en oversikt over hva som er ønsket og uønsket på forumet, så gjør det jobben en del enklere for oss andre. Det å komme med en temperaturspøk på et hjemmebryggerforum trodde jeg var akseptabelt, men tydeligivs ikke. Det var jo til og med helt korrekt informasjon, og 30 sec googlesøk ville bekreftet det ...

Joda, jeg skjønner at vann/væske KOKER på 100 °C, men ofte kan det stå f.eks "kok opp til 65 °C" i en oppskrift, og ikke "varm opp til... grader"

Sorry, my mistake. Må ikke ta alt bokstavlig her...

Tilbake
Topp