magne1972 skrev:Server det etter alt det andre så er det ikke sikkert de merker det, forutsatt du har nok av det andre
gustavf skrev:og denne gangen var det nok også litt ukjente gjæringsforhold i det nye bryggeriet som bidro.
tobiasjk skrev:Nytt bryggeri?
galskab skrev:Bare ikke drikk mangen av de om gangen, acetaldehyd forårsaker bakrus.
protto skrev:Bakrus blir det uansett då etanolen går via acetaldehyd i nedbrytningsprosessen i kroppen. Den er så med alt anna, mengden det kjem an på.
Så bakrus er ingen god indikator på mengden acetaldehyd i ølet, ein må vere i stand til å smake det.
gustavf skrev:Det var visst ikke for sent å gjøre noe med det. Jeg tilsatte litt ekstra gjær på fatet og lot det står varmt neon få dager og acetaldehyden var nesten borte. Dessverre gikk det litt på bekostning av tid til karbonering, men alt i alt et mye bedre resultat enn jeg hadde håpet på.
Fant frem denne tråden, siden jeg har vært plaget med adhd i et par batcher i det siste. Jeg trodde alt var i sin skjønneste orden, siden begge ølene havnet på riktig FG ifht oppskrifta, og begge hadde stått i 14 dager og vel så det. Den ene batchen, en IPA, var til overmål gjæret på blodfersk slurry som jeg fikk av en kompis ifbm omstikking samme dag som jeg gjæret. Tolker jeg det riktig når jeg antar at en bør lukte og smake på brygget før en overfører til flaske/fat, og eventuelt tilsette mer gjær og sette opp varmen litt hvis en merker tendens til a(cetyl)d(e)h(y)d? Og/eller finnes det andre redningsplanker?Det var visst ikke for sent å gjøre noe med det. Jeg tilsatte litt ekstra gjær på fatet og lot det står varmt neon få dager og acetaldehyden var nesten borte. Dessverre gikk det litt på bekostning av tid til karbonering, men alt i alt et mye bedre resultat enn jeg hadde håpet på.