Forbaskede acetaldehyd

gustavf

Administrator
Argh! Acetaldehyd. Og for sent å gjøre noe med det før ølet skal serveres i selskapelig lag.

(Heldigvis blir det porter og juleøl tilgjengelig også.)

((Beklager bråket. Det bare måtte ut.))

;D stakkar...  ;D
Neida, skal ikke være skadefro..
Server det etter alt det andre så er det ikke sikkert de merker det, forutsatt du har nok av det andre :)
God helg :)

magne1972 skrev:
Server det etter alt det andre så er det ikke sikkert de merker det, forutsatt du har nok av det andre :)

Det er veldig mange her i verden som ikke klarer å skille acetaldehyd fra humle, så jeg tenker det går bra, selv om det går litt på selvtilliten løs.

Må brygge mer og få orden på IPAen min igjen. Jeg har hatt noen batcher der ymse småfeil har ødelagt helhetsinntrykket, og denne gangen var det nok også litt ukjente gjæringsforhold i det nye bryggeriet som bidro. Det er uansett ikke godkjente unnskyldninger.

galskab skrev:
Bare ikke drikk mangen av de om gangen, acetaldehyd forårsaker bakrus. :)

Bakrus blir det uansett då etanolen går via acetaldehyd i nedbrytningsprosessen i kroppen. Den er så med alt anna, mengden det kjem an på.
Så bakrus er ingen god indikator på mengden acetaldehyd i ølet, ein må vere i stand til å smake det.

protto skrev:
Bakrus blir det uansett då etanolen går via acetaldehyd i nedbrytningsprosessen i kroppen. Den er så med alt anna, mengden det kjem an på.
Så bakrus er ingen god indikator på mengden acetaldehyd i ølet, ein må vere i stand til å smake det.

Selvfølgelig. Etanolen går via acetaldehyden i nedbrytningsprosessen i kroppen, men hvis du har overskudd av acetaldehyd i ølen din får du sterkere bakrus.

Acetaldehyd brukes f.eks i tabletter mot mennesker som har alkoholavhengighet.

Tar du acetaldehyd-tabletter vil du få følelsen av kvalme, spye og de symptomene en kjenner ved bakrus(uten å drikke alkohol)

Er det ikkje ein ensymhemmar i dei tablettane eigentleg? Som hemmar vidare nedbrytning av acetaldehyd, slik at det hopar seg opp og gjer at ein blir ekstra fyllesjuk?

Leste i en fun fact i ei kjemibok, der det sto at acetaldehyd ble brukt mot alkoholavhengighet, fordi det ga symptomene til fyllesyke når du fikk det i deg, uten å drikke alkohol.

Tabletten dere tenker på er Antabus. Virkestoffet hemmer som protto sier enzymet "alkohol dehydrogenase" som bryter ned acetaldehyd til acetat. Er nok i praksis det kjemiboken har ment. Rent praktisk er det nok ikke så sannsynlig at acetaldehyd har blitt brukt i tablettform, for det oksiderer lett.

Det var visst ikke for sent å gjøre noe med det. Jeg tilsatte litt ekstra gjær på fatet og lot det står varmt neon få dager og acetaldehyden var nesten borte. Dessverre gikk det litt på bekostning av tid til karbonering, men alt i alt et mye bedre resultat enn jeg hadde håpet på.

gustavf skrev:
Det var visst ikke for sent å gjøre noe med det. Jeg tilsatte litt ekstra gjær på fatet og lot det står varmt neon få dager og acetaldehyden var nesten borte. Dessverre gikk det litt på bekostning av tid til karbonering, men alt i alt et mye bedre resultat enn jeg hadde håpet på.

En " kompis" :roedme: av meg har samme problemet........... Hvor mye gjær tilsatte du fatet??

Noen formening om hvordan dette vil virke på en alt fortidlig filtrert lager??

Jeg hørte en podcast fra Brewing network, der anbefalte de en metode som gikk ut på å trykksette fatet, så purge det en gang i timen i løpet av 12 timer.  Dette gjorde jeg og det hadde en veldig bra virkning, men fremdeles så lukter det epler....

Forøvrig så er dette en HELT clean lager, så denne skinner ganske bra igjennom....

Fant frem denne tråden, siden jeg har vært plaget med adhd i et par batcher i det siste. Jeg trodde alt var i sin skjønneste orden, siden begge ølene havnet på riktig FG ifht oppskrifta, og begge hadde stått i 14 dager og vel så det. Den ene batchen, en IPA, var til overmål gjæret på blodfersk slurry som jeg fikk av en kompis ifbm omstikking samme dag som jeg gjæret. Tolker jeg det riktig når jeg antar at en bør lukte og smake på brygget før en overfører til flaske/fat, og eventuelt tilsette mer gjær og sette opp varmen litt hvis en merker tendens til a(cetyl)d(e)h(y)d? Og/eller finnes det andre redningsplanker?

Tilbake
Topp