Fant ut at jeg ikke hadde stor nok beholder for gjærstarteren. Skal ha en 2 liters starter, men har kun 1 liters beholder. Går det greit å kun ha 1 liter, må den evt. stå litt lengre? OG 1077, WLP002 og magnetrører.
21 liter. Må den også stå i 1 døgn da? Vørteren er allerede i gjæringskaret, så vil helst vente så lite som mulig. Har vært inne på tanken om å kjøpe 2-3 pakker tørrgjær imorgen å bruke heller.
21 liter. Må den også stå i 1 døgn da? Vørteren er allerede i gjæringskaret, så vil helst vente så lite som mulig. Har vært inne på tanken om å kjøpe 2-3 pakker tørrgjær imorgen å bruke heller.
Høres ut som en plan. Gjærstarter bør du gjøre deg ferdig med før du begynner brygginga. Kjør tørrgjær denne gangen og forsøk på nytt med gjærstarter før neste brygg.
Fant ut at jeg ikke hadde stor nok beholder for gjærstarteren. Skal ha en 2 liters starter, men har kun 1 liters beholder. Går det greit å kun ha 1 liter, må den evt. stå litt lengre? OG 1077, WLP002 og magnetrører.
En starter trenger tid. Skal du brygge på en lørdag, f.eks., ville jeg satt starteren på onsdag, sjøl om det som regel vil holde å gjøre det på torsdag. Det kommer litt an på hvor kjapp den gjæren du skal bruke, er til å bunnfelle seg.
Brygger du 21 liter, vil du klare deg med en 2 eller 3 liters starter (OG 1.040, eller litt lavere) til det aller meste. Ei pakke gjær holder, det er ikke noe poeng i å bruke mer når du setter en starter.
"Større kolbe" = 5 liter. Noe mindre er bare tull.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.