Det er vel ikke subjektive meninger du gir uttrykk for her ("I følge meg...")
. Dette hører vel til kategorien udiskuterbare sannheter.
At no sparge er enklere, er heller ikke diskutabelt, men så får det være opp til den enkelte hvor meningsfylt han eller hun synes det er å styre med mer kompliserte metoder. Man kommer neppe til helvete for å ha drevet med kontinuerlig skylling
.
Det som er interessant å diskutere, er hvorvidt man får bedre kvalitet på vørteren med no sparge. At man risikerer økt tanninuttrekk tviler jeg sterkt på, så lenge man har styring på pH i skyllevannet, og ikke driver det hele ut i det ekstreme. Det som er interessant, er om uttrekket av smaksstoffer, og andre stoffer som på ulike måter kan påvirke bryggeprosessen, er proporsjonalt med hvor mye av sukkeret man greier å få skylt ut av masken. Det aner jeg ikke. Og om det ikke er det, er det nødvendigvis alltid negativt?
Hvis jeg vil ha en pils med en OG på 1.048, må jeg bruke veldig mye mer malt med no sparge enn med kontinuerlig skylling, og så ligger batch sparging et sted i mellom der. Men blir smaken tilsvarende fyldigere? Og om den blir det, er det sikkert at vi ville foretrekke den fyldige?