flasking?

hei bryggere

På lørdag er det tid for flasking så her kommer det noen spørsmål.

1  og var 1080 før gjæring dette var en imp stout brukte to pakker av safbrew s 33 den er nå 1038 og det sluttet å bobble for 5 dager siden
er det  noe gale siden den ikke går lengre ned?

2 Er det noe jeg bør gjøre for å få den lengre ned eller skal jeg bar tappe den på flasker? hvor mye sukker lake må jeg tilsette hvis FG blir 1038.
får vel et litt søtere øl gjerne en beregnet.

1038 er nokså høyt synes jeg, det høres ikke trygt ut til flasking ennå. Når satt du vørteren til gjæring, og hva var oppskriften/meskeskjema? Dersom du har mesket, kan du sjekke/kalibrere termometeret i kokende vann og se om den viser 100 grader?

hei

Denne ble satt 22 aug og oppskriften er fra bratberg.Ble skyllet på litt for høy temp da termometeret knuste under brygging,hadde
storm gjæring og det sluttet å gjære for 4-5 dager siden på lørdag har dette stått 2 uker. meskingen ble gjort i en gangsmesking
på 90 min.

Da har den altså stått i 11 dager. Mesking på høy temperatur fører til at det dannes en større andel uforgjærbar sukker, så dette er med på en høy FG. Jeg vet ikke om 2 pakker Safbrew er nok på 40 liter sterkøl, men jeg hadde tatt sjansen. Så det er kanskje bare meskingen som er grunnen til høy FG. Jeg ville uansett latt brygget stå til lørdag, om ikke noen dager til, før flasking. Bruk for sikkerhets skyld litt mindre sukker enn vanlig, en stout skal uansett ikke vare sprudlende som Farris. :)

hei

Da går vi for tidligst lørdag,så at det ble anbefalt 5 gram pr liter,prøver med 4g.Takker for svar

Tilbake
Topp