Stig Aa.
Norbrygg-medlem
Ja.Tørr cider-aktig?
Ja.Tørr cider-aktig?
Nei, men mistenker enten kranen på karet jeg stakk om til før flasking. Eller flaskefylleren.Til dere som har hatt en infeksjon. Fant dere ut hva som forårsaket den?
Alkurat den varianten har jeg også hatt.! Skumlag som vokser og bunnfall som stiger opp og blander seg med ølet + noe syrlig smak. Skjønte ingen ting. Rakk faktisk å drikke opp batchen (vanskelig å fylle opp i glasset, men gikk med litt øvelse). Forsto aldri hva som hadde skjedd.Når jeg var fersk brygger hadde jeg et par batcher med kraftige geysir-infeksjoner. Når jeg da jekket korken kom innholdet fossende ut med en gang. Det som var igjen i flasken smakte syrlig, beskt og var totalt udrikkelig. Etter dette har jeg hatt ca 30 batcher uten noen problemer med infeksjon. Men på mine 3 siste batcher har jeg fått en tilsvarende infeksjon som beskrevet i denne tråden. Når jeg jekker korken bygger det seg sakte opp et skumlag i flaskehalsen før skummet sakte begynner å renne ut mer og mer. Jeg kan da se bunnfallet stige i flasken og blande seg med ølet og skape uklarhet og usmak. Det merkelige er at ølet smaker slik det skal og er overhodet ikke er overkarbonert når det kommer raskt i glasset.
Jeg er veldig nøye med hygiene så om noen vet hva kilden til denne merkelige infeksjonen er hadde jeg blitt meget glad. Har fått samme infeksjon til tross for mye nytt utstyr(gjæringskar/hevert/slanger/tappestang) som jeg mistenkte var infeksjonskilden. Begynner nesten å mistenke star san flasken min. Den er 5-6 år nå, men skal vel være like god?
Svigersønn sin ene skummet. Grrrrr. Sitter og tenker over hvor jeg eventuelt fikk denne infeksjonen. Husker at jeg demonterte flaskefylleren for en stund siden og fant 2-3 korn innvendig. Men når det var er jeg usikker på. Før eller etter? Brygget i tillegg 3 batcher i samme tidsrom. Så muligheten for flere infeksjoner er tilstede. Pfff.... Veldig irriterende.Åpnet en ny flaske i går. Den var normal. Ga bort 2 flasker til svigersønn. Avventer svar derifra. Krysset fingrene.
Svigersønn sin ene skummet. Grrrrr. Sitter og tenker over hvor jeg eventuelt fikk denne infeksjonen. Husker at jeg demonterte flaskefylleren for en stund siden og fant 2-3 korn innvendig. Men når det var er jeg usikker på. Før eller etter? Brygget i tillegg 3 batcher i samme tidsrom. Så muligheten for flere infeksjoner er tilstede. Pfff.... Veldig irriterende.
Da fikk jeg dagen til å gå med å vaske alt som var i bryggerommet samt klore alt før det ble skylt og tørket. Rommet ble vasket ned 2 ganger, kloret og spylt før jeg gikk over tak, vegger og gulv med svamp dyppet i starsan blanding. Har igjenn gjæringskar og flasker, men disse står utenfor rommet. Skal prøvesmake 2 andre batcher jeg laget i samme tidsrom.Jepp. Får ta en runde med vask når jeg får mannet meg opp. Åpnet en flaske i går og der kom skummet. Veldig sakte, men opp kom det. Første glass av flasken var klart øl, men det andre glasset var veldig grumsete. Lite bunnfall nede i flasken, så det ble nok blandet inn med ølet.