Jeg får alltid et tykt lag med veldig fyldig brunt skum under oppkok av vørteren. Dette fjerner jeg. Det slo meg at jeg alltid har fjernet det uten å vite grunnen. Har fått drt for meg at vørteren blir klarere av det. Noen som har en formening om dette skummet? Bruk eller kast?
Å fjerne eller ikke er en vanesak
Skummet er stort sett proteiner som binder seg, og andre "avfallstoffer"
Tar man seg bryet å fjerne det, får man litt mindre bunnfall.
Lar man det være, samler det seg i bunnen sammen med resten av "gugga"
Sluttresultatet blir det samme.
Jeg har prøvd begge deler, men sluttet med det, fordi det i nybryggeriet ikke er så enkelt å komme til.
Jeg har gjort begge deler uten å merke så mye forskjell. Når det er sagt så smaler skummet ofte ganske vondt, så det kan hvertfall ikke skade å fjerne det....
Jeg har gjort begge deler uten å merke så mye forskjell. Når det er sagt så smaker skummet ofte ganske vondt, så det kan hvertfall ikke skade å fjerne det....
Enten jeg koker kjøttsuppe eller øl, faller det naturlig å fjerne skummet. Nå må det dog sies at jeg har spist kjøttsuppe hvor kokken innrømmer å ha forsømt dette steget. Smakte ikke så ille, men jeg måtte jo late som . . .
Fjerner det ene og alene fordi at det forhindrer avdamning under oppkok. Og om man da har 1-2 cm klaring i kokegryte så får man en eksplosiv overkok med et tykt skumlag på toppen. Har man god klaring til toppen så vil dette laget være med og isolere og sørge for en kjappere oppvarming. Minimalt, men alt hjelper.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.