Fire spørsmål om mesking og koking

Hei, og takk til alle dere som hjelper oss ferskinger  :ilike:

Jeg har nå satt 7 brygg, og noen få spørsmål dukker gjenntatt opp for meg:

1) Hvor lenge mesker vi? 60 min, 75 min eller 90 min? Hva er fordeler/ulemper med 90?
2) Mesker vi inn på 40 grader eller mesker vi inn på mesketemperatur? (65-68 grader avhengig av øltype). Har lest begge deler anbefalt. maltet kjøper jeg kun på bryggebutikk.
3) Hvor lenge skal vi koke vørteren? Med pilsnermalt er det 90 min. OK. Men om jeg utelukkende har Muntons Pale Ale malt + div. spesialmalt, er da 60 eller 75 min tilstrekkelig, og hva er anbefalt?

Avtrekk: kobberhatt med rør ut og mekanisk vifte i røret.

VIKTIGSTE SPØRSMÅL:

4) Jeg er ferdig med å koke. Har tilsatt aromahumle ihht skjema. La oss si på 15 minutter og 2 minutter. Så tar jeg en prøve for å måle OG, og ser at jeg kommer lavt. F.eks. 1040. Jeg ønsker en sterkere øl, 1050-1060. Hva er alternativene mine?
   a) tilsette spraymalt. OK. Hiv oppi, og gi det 5 min. kok.
   b) fortsette å koke inn vørteren for å få mindre vann og mer sukker pr liter. Men hvordan påvirker det aromahumlen jeg tilsatte ved f.eks. 15 og 2 minutter? Blir den da bitter?
   c) har dere ruttiser noen andre triks opp i ermet vi andre kan nyte godt av? Jeg sliter litt med lav OG...

På forhånd takk!

Tilsett spraymalt, det er det beste når man oppdager det et stykke ut i prosessen. Men, hva var temperaturen på den vørteren du målte OG på?

Jeg mesker ca 70 minutter, og det er sikkert mer enn nok for å omdanne stivelsen til gjærbart sukker. Hvis jeg har pakket maltrøret fullt, mesker jeg noe lengre. Du bruker Speidel antar jeg. Stegmesker mindre nå enn før, men jeg gjør det alltid når jeg skal lage hveteøl.

Koking, ca 75 minutter der jeg ikke bruker pilsmalt. Speidelen har en tendens til å starte å telle ned litt før den begynner å koke for fullt.

Lav OG, tja, endre på hvordan du knuser malten kanskje. Hvordan skyller du, og hvor mye skyllevann bruker du. Temp på skyllevann?

Måler SG, OG og FG på 20 grader C.

SG etter mesk: 1040
SG etter skylling (4,5 ltr): 1038
OG etter kok, før spraymalt: 1040
OG etter kok, etter tilsetting av 400gr spraymalt: 1050

I går kveld:
mesket inn med 28 ltr, skyllte med 4,5 ltr. Fikk 26 ltr til gjæring. 5,5 kg malt. Uansett et greit utbytte, mengden vørter til gjæring tatt i betraktning. Brukte Speidel 50 med kort maltrør.

-h

Sånn teknisk sett: hvor mye spraymalt tilsatte du? Jeg har ikke vært så opptatt av OG og FG, men burde kanskje være det? Greit å vite hvor mye spraymalt jeg burde ha på lager  ;D

Kanskje skal du forsøke å flytte noe av meskevannet over til skyllevannet.

På min 50 litr, så starter jeg med ca 54 liter, og skyller med ca 17 liter, effektivitet som varierer fra 85% til litt over 90%, veldig avhengig
av hvor mye malt jeg bruker. Mindre malt, typisk ca 9 kilo gir en vesentlig høyere effektivitet enn 13 kilo malt. Det er slik, som du kanskje
har erfart, så er det begrenset hvor mye plass det er, og selv om man ikke har nådd det punktet i antall kilo malt, så vil likevel OG bli lavere
selv om man har i mer malt, det blir for for tett i maltrøret.

Hei,

1. Den største ulempen med å meske lenge er at det tar mer tid. Min erfaring (med 20 L Speidel) er at jeg får litt dårlig utbytte når jeg prøver å begrense mesketiden. 90 min totalt bør være ok, stegmesking eller ikke.

2. Innmeskingstemperatur eller litt avhengig av meskeskjema forøvrig, om du vil ha med proteinrest eller ikke. Funker uansett å meske inn på 63 elns. Hvis du mesker inn lavere er det litt lettere å jobbe med utstyret, ikke for varmt til å putte hendene nedi.

3. Kok i 60 min er som regel ok, men forleng gjerne til 90 hvis du har god tid. Fordel med dette er at da har man mer tid til å koke ned (konsentrere) vørteren.

4. Ta alltid en OG-måling tidlig etter meskinga. Jeg pleier å vente til det koker. Da vet du tidlig om du har ok utbytte, eller om du må koke mer/lenger for å få sterkt nok øl, eller om du må ha i noe DME.

Petter F skrev:
Hei,

4. Ta alltid en OG-måling tidlig etter meskinga. Jeg pleier å vente til det koker. Da vet du tidlig om du har ok utbytte, eller om du må koke mer/lenger for å få sterkt nok øl, eller om du må ha i noe DME.

Nesten enig med deg, men mål før humle tilsettes så vet du om du må koke ekstra ned for å få vørteren sterk nok og du slipper DME.

Oddvar Demmo skrev:
Petter F skrev:
Hei,

Nesten enig med deg, men mål før humle tilsettes så vet du om du må koke ekstra ned for å få vørteren sterk nok og du slipper DME.
Petter F skrev:

Takk for alle tilbakemeldinger! Hva er, etter deres erfaring, en "vanlig" OG i deres system etter mesking og før koking starter, for å få en slutt-OG på mellom 1050 og 1055? (Som jeg synes er passe). Fint med øl på ca 5,5-6 %vol. Jeg spør for å samle litt erfaring og dermed vite hva jeg skal se etter /søke meg mot.

Mvh
-h

Oddvar Demmo skrev:
Petter F skrev:
Hei,

Det skal sies at jeg koker nesten alltid minst 90 min, så når jeg måler OG ved kok, så er det en halvtime før jeg putter oppi humle.

[quote author=gråstein]
Takk for alle tilbakemeldinger! Hva er, etter deres erfaring, en "vanlig" OG i deres system etter mesking og før koking starter, for å få en slutt-OG på mellom 1050 og 1055? (Som jeg synes er passe). Fint med øl på ca 5,5-6 %vol. Jeg spør for å samle litt erfaring og dermed vite hva jeg skal se etter /søke meg mot.
[/quote]

Tja, si det. Med 5 kg malt og 75 % utbytte ender man kanskje opp med ca. 27 L 1045ish OG før kok. Kok i 90 min ned til 23-24 L og OG er på ca. 1050-1055.

Har du 60 liter med OG 1040 før koking starter og en avdamping på 10 liter så blir regnestykket,
60 liter X (10) 40 = 2400
2400/ nye 50 liter = 48 (1048)
Du bruker ikke her de 2 første siffer på vekta, snart erfarer du at det går som ønsket :)

Tilbake
Topp