Filtrering mellom to cornyfat

Har den, filtrerer øl bra egentlig. Du kan velge i flere filtertyper, men disse kan bare brukes en gang.
Det andre systemet som selges på vinogbar kan man visst koke filteret og bruke det flere ganger. (http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=2458)

Kan forsåvidt anbefales, selv om det er litt tiltak å filtrere så kan det bli helt krystallklare øl av det ihvertfall.

Marius.H.Steen skrev:
Har den, filtrerer øl bra egentlig. Du kan velge i flere filtertyper, men disse kan bare brukes en gang.
Det andre systemet som selges på vinogbar kan man visst koke filteret og bruke det flere ganger. (http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=2458)

Kan forsåvidt anbefales, selv om det er litt tiltak å filtrere så kan det bli helt krystallklare øl av det ihvertfall.

Samtidig går dette på bekostning av smaken.....

StoreMy skrev:
Marius.H.Steen skrev:

Enig der, har også dette og det gir krystallklart øl, men forandrer smaken.

Men, hvem leverer filterplater ?

Bryggselv skal føre disse også, men de er ikke i nettbutikken, må nok kontakte Erik hvis man skal kjøpe.
Jeg kjøpte fra morebeer, de har der også.

Jeg filtrerer fra tid til annen, argumentet med at smaken forandres stemmer vel på en måte.... Men hallo... Vi er hjemme bryggere. hvis smaken forandres på ølet og det oppleves eks for tynt, så er det bare å justere oppskriften til neste gang. Samme hvis noe humle aroma skulle forsvinne, da er det bare å justere oppskriften ihh....

Filtrering er en bra ting, særlig hvis pleier å ha med fatet øl til div tilstellninger. Men jeg benytter med mindre av det nå enn det jeg gjorde før. Selv om det somregel er flere fordeler ved filtrering enn ulemper..

Bernts skrev:
Jeg filtrerer fra tid til annen, argumentet med at smaken forandres stemmer vel på en måte.... Men hallo... Vi er hjemme bryggere. hvis smaken forandres på ølet og det oppleves eks for tynt, så er det bare å justere oppskriften til neste gang. Samme hvis noe humle aroma skulle forsvinne, da er det bare å justere oppskriften ihh....

For all del. Filtrering har sine fordeler. Jeg mener bare at det er greit at fakta kommer på bordet.
Bryggselv testet filtrene selv og kommentarene kom på Facebook om at "forskjellen er ikke bevist, du kan ikke være sikker på at du har drukket to øl som har vært likt behandlet og det er så mange andre faktorer". Bryggselv var raskt ute og konkluderte med at det var forskjell og at forskjellen ble større des finere filter som var i bruk.

Bli ikke sjokkert om det plutselig står et filter hos Under Echen også, men planene er der ikke ennå.

StoreMy skrev:

Endring er ikke nødvendigvis til det verre, men jeg mener fortsatt at smaksforskjellene er sterkt overdrevet. Husk at Bryggselv testet med et ganske spesielt øl og forskjellen først var tydelig når det var brukt sterilfilter.

StoreMy skrev:
Jeg mener bare at det er greit at fakta kommer på bordet.

Det er helt bortkastet å påpeke at noe forringer smaken hver gang noen spør om prosesseneinger som påvirker ølet, det være seg filtrering, valg av gjæringskar, valg av silbunn, pumpehastighet eller andre detaljer.

Fin blogg.. http://Storemy.wordpress.com/ :)
Ligger mye jobb/prøvesmaking bak  ;D
Ser du også har testet atna øl til julemat.. Er den å fremskaffe på dine trakter også?
Trodde den var litt mer lokal, jeg personlig syntes den var virkelig god, og jeg ser du også hadde smaken for den.
Håper den kommer i år også ;)

magne1972 skrev:
Fin blogg.. http://Storemy.wordpress.com/ :)
Ligger mye jobb/prøvesmaking bak  ;D
Ser du også har testet atna øl til julemat.. Er den å fremskaffe på dine trakter også?
Trodde den var litt mer lokal, jeg personlig syntes den var virkelig god, og jeg ser du også hadde smaken for den.
Håper den kommer i år også ;)

Takk
Den ble kjøpt på Meny her i Bergen og stod litt for lenge før jeg smakte på den.
3,8 er ikke spesielt bra hos meg. Jeg smaker mest på øl jeg forventer er bra og ligger i tillegg litt høyt på skalaen.

takk takk for innspill :) er mest for å lage ett og annet fat til madamme som helst ikke drikker ufiltrert øl.. spiller ikke så stor rolle for meg :) men da tipper jeg at det blir ett sånn filter etterhvert :)

steinarne skrev:
takk takk for innspill :) er mest for å lage ett og annet fat til madamme som helst ikke drikker ufiltrert øl.. spiller ikke så stor rolle for meg :)

Det burde være god nok grunn og så kan du kose deg med å få henne til å blindteste (litt bokstavlig blindt, ettersom en nok kan se forskjell)

Ser frem til å høre dine erfaringer.

Tilbake
Topp