Filtrere øl på vei ned i gjæringskaret

Jeg er litt plaget med at det kommer mye grums med ned i gjæringskaret, og har derfor vurdert om jeg skal holde en finmasket sil under tappekranen. På denne måten får jeg nok rensket bort humlerester og annet som måtte være i ølet, men frykter oksidering. Er dette noe big issue sånn helt i starten, eller kan jeg sile ølet uten særlige konsekvenser?

MortenB82 skrev:
Jeg er litt plaget med at det kommer mye grums med ned i gjæringskaret, og har derfor vurdert om jeg skal holde en finmasket sil under tappekranen. På denne måten får jeg nok rensket bort humlerester og annet som måtte være i ølet, men frykter oksidering. Er dette noe big issue sånn helt i starten, eller kan jeg sile ølet uten særlige konsekvenser?

Det kan du uten problemer , og det vil jo faktisk føre til større innblanding av O₂ i vørten, som er viktig i starten! :)

Det er ikke no problem å gjøre det på den måten. Jeg gjør det selv, men bruker en sil/dørslag som jeg knabbet av kjerringa... :rasende: Og du får som nevnt over mer co2 i vørteren...  :skitbra:

Mr.Baggins skrev:
Det er ikke no problem å gjøre det på den måten. Jeg gjør det selv, men bruker en sil/dørslag som jeg knabbet av kjerringa... :rasende: Og du får som nevnt over mer CO₂ i vørteren...  :skitbra:

du mente O2 vel?

Gjør det bestandig.  Siler den gjennom en saftsil, tar litt tid på slutten når posen tettes noe men lite trub i dunkene da. 

Silen gir en fin spredevirkning som nok bidrar til til lufting av vørteren!

Vedlegg

• IMAG0144.jpg
    IMAG0144.jpg
    632,1 KB · Sett: 537
Jeg brukte et ekstremt finmasket dørslag. Vørteren som endte opp i bøtta så flott ut, men det var en del jobb gitt. Jeg måtte skylle (og desinfisere) silen ørten ganger fordi den gikk tett. Jeg tipper det går bedre når jeg brygger noe annet enn hveteøl..

Tilbake
Topp