Filtrere bryggevannet via kullfilter?

Hei.

Noen som har erfaring / synspunkter på det å rense bryggevannet via et aktivt kullfilter før mesking etc?

Kan vel ikke skade tenker jeg?

Vannkvaliteten her er nok over middels vil jeg tro,,men lkevel?
Enkelt å lage et filter med litt kull i.

Vannkvaliteten i Norge er generelt superb. Du har rett i at det ikke skader å filtrere, men det gjør da heller ikke noen særlig nytte. Skal du først begynne å fikle med vannet ditt, bør du heller finne vannrapporten fra ditt lokale vannverk og se på mineralinnholdet.

Evt sende inn en vannprøve til teknisk vannservice, så forteller de deg hvilke filtre som du trenger.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

I vannbehandling så kan man kan enten ta noe ut, eller legge noe til.
Siden du nevner filtrering, så er det vel noe du ønsker å ta ut av vannet. Hva er det du ønsker å ta ut fra vannet, og hvorfor?
Kullfilter vil normalt ikke gjøre noe som helst med vanlig norsk kranvann.

Jeg brukte kullfilter i mange år, rett og slett fordi det stadig vekk luktet klor av vannet jeg brukte. Det filtrerte vannet smakte merkbart bedre (gjorde en rekke blindtester, og alle som prøvde klarte å plukke ut det filtrerte vannet). Nå har jeg sjelden eller aldri noen klorlukt i vannet lenger, og jeg fant vel uansett ut at filtreringen ikke utgjorde noen forskjell i det ferdige ølet. Hvis vannet ditt er av normal drikkevannskvalitet, er det ikke noe særlig poeng å filtrere.

Hei. og takk for svar.

Tanken var å optimalisere. Ikke for å fjerne noe spesielt problem.

Jeg har endel kjennskap til drikkevann og design av drikkevanns systemer. Ved klor,,eller spesielle fragment / lukt problemer brukes kullfiltre med merkbart resultat.
Vi har og partikkel filtre i anlegg offshore ( påbudt av folkehelse inst.) ned til 20micron.
Disse er er dog for å fjerne evt partikler som kan opptre som skygge for en bakterie eller 2 gjennom UV bestrålings kammere.

Mange byer og tettsteder begynner å få gamle rør, der jeg bodde tidligere var det i endestasjonen av vannrøret,,og man fikk til tider grumset og dårlig vann.

Norge har heller ikke så god kvalitet på drikkevannet lenger som vi liker å tro desverre.

Jeg har bunkret flere tusen kubikkmeter med drikkevann fra sandnes og ccb bergen til skip og plattformer etc.
Det vannet som godtas på land ved vannverk etc klarer ikke offshore regelverk sine kriterier, og vi må behandle vannet vi tar ombord for å øke kvaliteten.

Hvordan behandler dere offshore-vannet, med kullfilter?

Jeg har også filtrert bryggevann, innbiller meg at det kanskje bidrar litt. Det er flere grunner til at jeg gidder, men ingen av dem er spesielt tungtveiende. Bruker 5 gallons vanndispenserflasker, må uansett bære vann til garasjen. I tillegg ligger jeg i enden av et privat gammelt anlegg, synes ikke vannet smaker særlig friskt fra krana. 
Det kan vel uansett ikke skade?

Bruker dette kullfilteret: http://www.jula.no/kullfilterpatron-438004 

Hei.

Det er flere måter man kan behandle vann offshore på.

Som regel er det Ph vi må regulere, i tillegg til å desinfisere vannet.
Ph reguleres i alkaliske filtre med amagnadol etc som tilsetnign. ( sandfilter,mineralfilter)
Her kan man for å  oppnå en mere stabil Ph ( bufferkapasitet) i vannet tilsette co2 rett før mineral filter i vannet. Da blir kjemien bedre.

Desinfisering bruker vi klor tilsetning som beregnes utfra ppm og volum mottatt.

Utfra tanker til anlegg passerer det mikrofiltre som tar partikler og evt smuss som ikke har bunnfelt i tanker etc.

Så kjører vi det gjenom et trippelt kullfilter, før det passerer et kammer med uv bestråling. ( dobbel barriere mot bakterier  - klor og uv).

Om vi produserer vannet selv, så evaporeres det (kokes under vakum) , så har vi en 3de barriere mot forurensinger.

RawRoffe skrev:
Hvordan behandler dere offshore-vannet, med kullfilter?

Jeg har også filtrert bryggevann, innbiller meg at det kanskje bidrar litt. Det er flere grunner til at jeg gidder, men ingen av dem er spesielt tungtveiende. Bruker 5 gallons vanndispenserflasker, må uansett bære vann til garasjen. I tillegg ligger jeg i enden av et privat gammelt anlegg, synes ikke vannet smaker særlig friskt fra krana. 
Det kan vel uansett ikke skade?

Bruker dette kullfilteret: http://www.jula.no/kullfilterpatron-438004 

Kan det være en idé å bruke filterhuset til denne med et annet filter for å filtrere øl fat til fat? den er jo en hel del billigere en disse hop randall systemene
http://www.jula.no/vannrenser-filterhus-438001

Å justere mineralinnhold og pH kan være en god idè, og her finnes en glimrende artikkel under medlemsseksjonen, skrevet av Gahr.

Om vannet er av "normal" drikkevannskvalitet ellers, kan jeg ikke se noe poeng i å hverken filtrere eller behandle med klor eller UV. Du heller jo i x-antall kg med knust malt som nesten garantert inneholder flere bakterier enn du har i vannet?

Deretter koker du vørteren i minst en time, noe som burde ta knekken på det meste av bakterier..

Bor man i by, eller andre steder der drikkevannet er sterkt lutet/kloret, kan det være en fordel, ellers vill det nok ikke være nødvendig. Mye mineraler i vann er forsåvidt en egenskap for diverse ølsorter også :)
Kalkholdig vann er vistnok bedre for mørke øl, derav mye mørkt øl på de britiske øyer... De skjønte dette lenge før noe annet :)

Tilbake
Topp