Fersking med ny BB 30 gen 3, trenger litt hjelp

Hmm, den ble jo bra til slutt. Er i grunn ganske happy nå når det har vært lagret en stund.

Ny tabbe oppdaget, hydrerer ikke tørrgjæren, dermed dauer halvparten når du hiver gjæren i bøtta, iflg boka "yeast".

Hei!
Takker for et super tråd her RETBergen!

Jeg var bokstavlig talt 5min fra at min første APA var i toalettet!

Søkte heldigvis her i forumet, og oppdaget at du hadde samme forløp som jeg hadde med mitt første brygg, en APA på BB 30!

Jeg var på samme og og fg som deg, og mistenkte sterkt at dette gikk i dass.

Nå er brygget flasket, og da er det bare å vente å se.......

Ser av innleggene at du ble brukbart fornøyd og at det ble bedre med tiden.... Hvor lenge tok det før det var bra?

Hei, Cage!

gikk fra "tja" til "helvete godt" etter ca 4 brygg.

Det som gjorde utslaget tror jeg er:

- Bruk av fersk gjær på hjemmelager rører i stedet for tørrgjær. Utrolig mye bedre smaksbilde
- Bedre temperaturkontroll under mesking
- Har nå temperaturkontroll på gjæring

Note to self videre er:
- Ikke rør så mye som du har gjort før. Og det var mye. Dette bryter ned sukkermolekyler. Men en vanskelig sak kanskje med så langt og smalt maltrør som gjerne stopper sirkulering. Har også kjøpt det dørslaget fra ikea som må testes

Takk for tipsene!

Da ble det tur på både IKEA og Biltema !

Har vært ivrig med røreskjeen ja, for å hindre tilstopping. Har kjøpt meg en kraftigere sirkulasjonspumpe (er rørlegger) en den som fulgte med settet. Knakk selvfølgelig den pumpen, når jeg modifiserte oppsettet med messingdelere, slanger og rør... Nye pumpen gir en del mer sirkulasjon, og har derfor rørt mye! Må nok begrense sirkulasjon litt, derfor blir det spennende å se hvordan dørslaget kan fungere.

Neste helg blir det brygge helg! Satser på å prøve en saison med oppskrift fra nøgne ø, samt den pale alen som fulgte BB settet.

røring kun 3 ganger første halvtime og dørslag fra ikea med konstant sirkulering ga 25 liter med OG på 1055 i stedet for 1050 så dette lover godt. litt mer vann neste gang.

Jeg har brygget min første øl på BB30 og nådde kun 1055 OG selv om den skulle være 1070. Etter 4 dagers gjæring var FG på 1010 (oppskriften foreslo 1014).
Rørte en del og sirkulerte manuelt med jevne mellomrom.
Termometeret røk mens jeg skulle varme skyllevann så det var muligens lav temp.

Lager nytt brygg om 1 uke og håper på riktigere verdier da. Disse trådene på forumet er veldig hjelpsomme.
Manualen til BB30 foreslår lang utmeskingstid med 85C. Hva gjør dere med utmeskingen? Følger oppskriften eller manualen?

Snakkes!

Var da voldsom lav OG. Jeg mesker ale normalt i en time på rundt 65/66C. Brygger fremdeles ferdige sett så jeg følger anvisning i settet.
Mulig termometeret ditt viste feil før det konka, og at du har hatt for lav temp, eller for mye væske i skylling eller mesk. Øl blir det sikkert allikevel. Husk å skrive ned hvor mange liter til kok, hvor mange liter til skyllig etc, slik at du forstår hva du kan endre

Totalmengden liter til kok ble omtrent riktig. Mulig at temp på skyllevann var lav. Sjekket FG nå etter 8 døgn og den er nede i 1009. Smaker mye humle og lite malt, men det var ikke ødelagt. Lang lagring på flaske og det blir vel ok.

Hei.

Kjøpte meg BB30 idag, og tenkte eg skulle brygge mitt første brygg i morgen. Den silen frå ikea, bruker du den under skylling? Måler du vannet ifrå bunnen av BB'n eller ifrå bunnen av silkaret?

Hei.

Kjøpte meg BB30 idag, og tenkte eg skulle brygge mitt første brygg i morgen. Den silen frå ikea, bruker du den under skylling? Måler du vannet ifrå bunnen av BB'n eller ifrå bunnen av silkaret?

Bruker den på resirkuleringen under mesking, dropper den på skylling, men kan bruke den der også.

Hva mener du med måling av vann? Bruk litermål og følg oppskrift er mitt tips.

Edit: tok an nå, måler i fra bunn av BBen.

Brygga første brygg på lørdag, vart ein Pale Ale som følgte med sette. Gjekk ikkje heilt etter boke. Vart veldig lite utbytte, 15l, vart litt mykje trub igjen. OG på 1,045. Hadde veldig lav OG før koking, så kokte litt hardt. Mandag prøvde eg meg på ein Jule Amber fra bryggselv. Gjekk bedre denne gonge. Men forsatt litt lite utbytte, 18l i gjæringskaret med ein OG på 1,060. Ser problemet mitt er å få sirkulasjon i vørteren som er inni malt røret. Går veldig sakte igjennom her. Røret litt heile tida, men redd for å røre for hardt, som kanskje resulterer i att eg ikkje får rørt skikkelig på bunn.

Vert nok investert i pumpe til neste brygg.

Brygga første brygg på lørdag, vart ein Pale Ale som følgte med sette. Gjekk ikkje heilt etter boke. Vart veldig lite utbytte, 15l, vart litt mykje trub igjen. OG på 1,045. Hadde veldig lav OG før koking, så kokte litt hardt. Mandag prøvde eg meg på ein Jule Amber fra bryggselv. Gjekk bedre denne gonge. Men forsatt litt lite utbytte, 18l i gjæringskaret med ein OG på 1,060. Ser problemet mitt er å få sirkulasjon i vørteren som er inni malt røret. Går veldig sakte igjennom her. Røret litt heile tida, men redd for å røre for hardt, som kanskje resulterer i att eg ikkje får rørt skikkelig på bunn.

Vert nok investert i pumpe til neste brygg.

Ikke vær redd for å røre! Ett avkappet kosteskaft er en god venn!

Husk å regn ut hvor mye malten stikker av med, slik at du får korrekt PREboil vol.

Hei.

Du bør måle temp i mesken, det er der alt skjer. Du kan ha 67 grader i bunn og på toppen av malten mye lavere. Sirkulering av vørten med pumpe eller for hånd og isolering av bb30 er meget viktig

Du bør måle temp i mesken, det er der alt skjer. Du kan ha 67 grader i bunn og på toppen av malten mye lavere. Sirkulering av vørten med pumpe eller for hånd og isolering av bb30 er meget viktig

Ja, måler tempen i mesken. Holdt 66 grader første 15min ihvertfall. Men må røre bedre for å få sirkulasjon i mesken. Har isolert med liggeunderlag fra biltema.

Satter ein jule amber, skal ha i tørrhumle etter 7 dager, bør eg ha den i humle pose?

Hei.
Jeg vurderer å gå til innkjøp av en BB30. Men har noen spørsmål som jeg håper noen kan svare på:
1. Hva følger egentlig med i pakka, skal evt. kjøpe på bryggeland. Følger pumpe med?
2. Noen som har løsning på bazooka-filter, falsk bunn eller annen løsning for å unngå trub?
3. Hva er utside mål på BB3 v3? med og uten mesketønne?
4. Hva er typisk oppvarmingstid for å nå mesketemp?
5. Har en motstørmskjøler fra før og regner med at det går greit å bruke denne?

Hei.
Jeg vurderer å gå til innkjøp av en BB30. Men har noen spørsmål som jeg håper noen kan svare på:
1. Hva følger egentlig med i pakka, skal evt. kjøpe på bryggeland. Følger pumpe med?
2. Noen som har løsning på bazooka-filter, falsk bunn eller annen løsning for å unngå trub?
3. Hva er utside mål på BB3 v3? med og uten mesketønne?
4. Hva er typisk oppvarmingstid for å nå mesketemp?
5. Har en motstørmskjøler fra før og regner med at det går greit å bruke denne?

1. Du får bare selve bryggeapparatet, samt en kjøler med to slanger (uten koblinger etc.)
2. Når silkaret står i, er det bare et par cm fra silkaret og inn til veggen der kranen går ut (hvis silkaret står midt i apparatet), så det er vanskelig å montere noe på innsiden. Til gjengjeld står kranen såpass langt opp at du fint kan tappe uten å få med mye trub, så lenge du lar vørteren hvile 30-60 min etter kjøling. Hos meg (BB30 v3) er det ca 3 liter under kranen. Så kan du forsiktig helle ut/bruke hevert for å få ut den siste klare vørteren hvis du gidder. (Hvis du brygger sterke øl og/eller øl med mye humle vil du nok likevel få med en del, så sant du ikke tapper alt med hevert.)
3. Har ikke målene i hodet, men de ligger et sted på forumet. Antar du mener målene til henholdsvis bryggekjelen og silkaret?
4. Jeg bruker ca. 40 minutter på å varme 24 liter fra 12 grader til 71 grader (strike temp.), med 21 grader i rommet og isolert kjele.
5. Motstrømskjøler vil fungere fint. Kranen som følger med er helt grei, men jeg har byttet den ut med en gjennomføring fra Bryggmaker og en kuleventil fra Bryggselv. Krever ikke andre verktøy enn et par skiftnøkler.

1. Du får bare selve bryggeapparatet, samt en kjøler med to slanger (uten koblinger etc.)
2. Når silkaret står i, er det bare et par cm fra silkaret og inn til veggen der kranen går ut (hvis silkaret står midt i apparatet), så det er vanskelig å montere noe på innsiden. Til gjengjeld står kranen såpass langt opp at du fint kan tappe uten å få med mye trub, så lenge du lar vørteren hvile 30-60 min etter kjøling. Hos meg (BB30 v3) er det ca 3 liter under kranen. Så kan du forsiktig helle ut/bruke hevert for å få ut den siste klare vørteren hvis du gidder. (Hvis du brygger sterke øl og/eller øl med mye humle vil du nok likevel få med en del, så sant du ikke tapper alt med hevert.)
3. Har ikke målene i hodet, men de ligger et sted på forumet. Antar du mener målene til henholdsvis bryggekjelen og silkaret?
4. Jeg bruker ca. 40 minutter på å varme 24 liter fra 12 grader til 71 grader (strike temp.), med 21 grader i rommet og isolert kjele.
5. Motstrømskjøler vil fungere fint. Kranen som følger med er helt grei, men jeg har byttet den ut med en gjennomføring fra Bryggmaker og en kuleventil fra Bryggselv. Krever ikke andre verktøy enn et par skiftnøkler.

Takker!
2. Jeg tenkte å bruke motstrømskjøler for å kjøle ned så raskt som mulig og da går det ikke helt å vente 30-60 min. Kjøling og tapping på samme tid.
3. Ønsker å vite målene på selve kjelen utvendig og kjele+silkaret, stablet oppå hverandre.
5. Har du noen linker til delene du har brukt? Ser en del bruker hurtigkoblinger også. Hvor får jeg kjøpt det?

Tilbake
Topp