Hei.
Kjøpte meg BB30 idag, og tenkte eg skulle brygge mitt første brygg i morgen. Den silen frå ikea, bruker du den under skylling? Måler du vannet ifrå bunnen av BB'n eller ifrå bunnen av silkaret?
Brygga første brygg på lørdag, vart ein Pale Ale som følgte med sette. Gjekk ikkje heilt etter boke. Vart veldig lite utbytte, 15l, vart litt mykje trub igjen. OG på 1,045. Hadde veldig lav OG før koking, så kokte litt hardt. Mandag prøvde eg meg på ein Jule Amber fra bryggselv. Gjekk bedre denne gonge. Men forsatt litt lite utbytte, 18l i gjæringskaret med ein OG på 1,060. Ser problemet mitt er å få sirkulasjon i vørteren som er inni malt røret. Går veldig sakte igjennom her. Røret litt heile tida, men redd for å røre for hardt, som kanskje resulterer i att eg ikkje får rørt skikkelig på bunn.
Vert nok investert i pumpe til neste brygg.
Hei.
Kjøpte meg BB30 idag, og tenkte eg skulle brygge mitt første brygg i morgen. Den silen frå ikea, bruker du den under skylling? Måler du vannet ifrå bunnen av BB'n eller ifrå bunnen av silkaret?
Du bør måle temp i mesken, det er der alt skjer. Du kan ha 67 grader i bunn og på toppen av malten mye lavere. Sirkulering av vørten med pumpe eller for hånd og isolering av bb30 er meget viktig
Hei.
Jeg vurderer å gå til innkjøp av en BB30. Men har noen spørsmål som jeg håper noen kan svare på:
1. Hva følger egentlig med i pakka, skal evt. kjøpe på bryggeland. Følger pumpe med?
2. Noen som har løsning på bazooka-filter, falsk bunn eller annen løsning for å unngå trub?
3. Hva er utside mål på BB3 v3? med og uten mesketønne?
4. Hva er typisk oppvarmingstid for å nå mesketemp?
5. Har en motstørmskjøler fra før og regner med at det går greit å bruke denne?
1. Du får bare selve bryggeapparatet, samt en kjøler med to slanger (uten koblinger etc.)
2. Når silkaret står i, er det bare et par cm fra silkaret og inn til veggen der kranen går ut (hvis silkaret står midt i apparatet), så det er vanskelig å montere noe på innsiden. Til gjengjeld står kranen såpass langt opp at du fint kan tappe uten å få med mye trub, så lenge du lar vørteren hvile 30-60 min etter kjøling. Hos meg (BB30 v3) er det ca 3 liter under kranen. Så kan du forsiktig helle ut/bruke hevert for å få ut den siste klare vørteren hvis du gidder. (Hvis du brygger sterke øl og/eller øl med mye humle vil du nok likevel få med en del, så sant du ikke tapper alt med hevert.)
3. Har ikke målene i hodet, men de ligger et sted på forumet. Antar du mener målene til henholdsvis bryggekjelen og silkaret?
4. Jeg bruker ca. 40 minutter på å varme 24 liter fra 12 grader til 71 grader (strike temp.), med 21 grader i rommet og isolert kjele.
5. Motstrømskjøler vil fungere fint. Kranen som følger med er helt grei, men jeg har byttet den ut med en gjennomføring fra Bryggmaker og en kuleventil fra Bryggselv. Krever ikke andre verktøy enn et par skiftnøkler.