FARMEN brygger øl og trenger hjelp!

Eduard

Norbrygg-medlem
Hei! De som lager tv-programmet Farmen for TV2 trenger hjelp for å sette i stand og gjennomføre ølbrygging. Farmen holder til i Telemark, og de som lager programmet setter stor pris på hjelp fra lokale ølbryggere som evt kan stille med meske- og sileutstyr. Ta gjerne kontakt direkte med Sindre Sandemo ([email protected]).

OBS: opptakene begynner nokså snart, så dersom du har anledning eller vil bistå med råd og dåd, kontakt ham gjerne med det samme. :)

Kult, når skal dette vises på tv da tro? Hadde vært kult å se brygging i lvende live ja, er nok lærerikt for oss som ikke har gjort det før. Kanskje noen kunne filmet en bryggedag og lagt ut her på forumet :D

ludde skrev:
Kult, når skal dette vises på tv da tro? Hadde vært kult å se brygging i lvende live ja, er nok lærerikt for oss som ikke har gjort det før. Kanskje noen kunne filmet en bryggedag og lagt ut her på forumet :D

Har ikke spurt men det kan jeg jo gjøre :). Det tas sikkert opp snart men jeg vet ikke hvor lang tid det er mellom opptak og kringkasting. De er sikkert fremdeles glad om noen melder seg og kan stille med litt ekspertise.

En bryggedag på film har jeg ikke direkte tilgjengelig (skjønt det ligger sikkert en del amerikanske klipp på YouTube), men for ikke så lenge siden la vi ut en artikkel som beskriver en bryggedag, nedtegnet av noen som ikke har drevet med brygging før. Artikkelen finner du her: http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=523&Itemid=41

Mener de å brygge på brygge på "gamlemåten" med andre ord ingen meske kar i plast eller kobber manifoiler. ??

Det var en reportasje på Norge rundt for maaange år siden om gårds brygging for 100 år siden. Husker bare at de brukte høy baller for å holde mesken varm.  De hadde ingen termometre, men brukte en metode som var noe som:  Når  vannet var kommet så langt ned i temperatur at kornet kunne tilsettes så kunne du se speilbildet ditt i vannflaten. (Husker mest sannsynlig feil, men dette var maaaaange år siden)

Edit. Mulig det var en av de første farmen episodene som hadde dette..

Farmen er et reality projekt som handler om livet i 1900, spilles inn nå, sansyligvis de siste episodene av 10, sendes gjerne i februar, programleder bruker være Gate Grav, den første vinneren.

Jeg ble oppringt av Farmen med spørsmål om å delta. Jeg tror det foregår i nabokomunen, bare et par km unna. Jeg er jo en beskjeden mann  ;), men sa ja. Jeg forklarte at jeg drev med moderne brygging, men at jeg hadde en nabo som brygget tradisjonsbrygg. Det virker som opplegget til naboen falt mer i smak, heldigvis. Han er opprinnelig sogning, mesker i store kar med bla einer og koker i ei stor jerngryte. Gjær er bakegjær. Etter min smak blir ølet greit, det er helt flatt, men sterk. Men hadde jeg brygget øl som dette hjemme, hadde nok ikke fruen vært så positiv til hobbyen min.

janh

Akkurat nå fikk jeg en henvendelse til angående dette med brygging på Farmen. De lurte på om det også var noen i Oslo-området som driver med tradisjonell brygging, og som gjerne har utstyr tilgjengelig. I tillegg til at de har kontakt med naboen til Janh, så ønsker de også å få kontakt med dem. Henvendelser skulle denne gangen rettes til: [email protected]

Tilbake
Topp