Får ikke ned SG... Hjælpesmeg...

TomS

Heisan!
Lørdag for to uker siden satte jeg brygget som står nedenfor. Dette er et brygg jeg har brygget flere ganger før, og det har blitt helt fantastisk. Denne gangen satte jeg gjæringskaret i boden ute i 1 uke. Tempen var helt nede i 8 grader på det kaldeste. Har nå tatt det inn på vaskerommet hvor tempen er ca 20 grader. OG ble målt til 1.055, og SG måler jeg nå til kun 9.2 Brix. Dette er altfor høyt. Skyldes dette at jeg har stupid med tanke på første gjæringsuken?

Kan jeg "redde" dette på noen måte? Har lest meg til at en evnt økning i temp kan hjelpe, men ser også at noen anbefaler litt sukker tilsatt i gjæringskaret for å få en liten boost. Gjæren er US-05, hvis det skulle være noen tvil :)

Takk for råd...

Arnadal Tom-te-brygg
Statistics

Volume: 25 liters
Boil Volume: 28 liters
OG: 1059
BG: 1053
FG: 1014
Alcohol: 5.9 % by vol.
Colour: 63 EBC (Very dark brown)
Bitterness: 26 IBU
BU/GU: 0.44
Fermentables
Munich Malt 20 EBC20EBC6000g
Cara Munich 100 EBC100EBC500g
Chocolate Wheat1100EBC300g
Cara Munich 100 EBC100EBC200g
Mash schedule: 67 degrees for 90 minutes
Hops
East Kent Golding 7.2%alpha40g60minutes
Fermentation
Yeast: Safbrew T-58
Fermented at 20 degrees C for 14 days.
Fermented at 20 degrees C for 14 days.
Lagered at 3 degrees C for 60 days.
Comments:
Der det står Cara Munich 200 gram, erstattes med Carafa 1 Spesial. Carafa 1 Spesial stod ikke på listen over mulige valg.
Flasket: 15/9-13
Smakt: 5/10-13. Helt fantastisk godt øl. Kunne kanskje hatt litt høyere IBU, men dette er nok en smaksak. Denne skal jeg garantert brygge en gang til. God smak av kaffe/sjokolade og en nydelig farge med en flott skumtopp.
04/09-14: Brygges førstkommende lørdag. Da med litt høyere IBU (ikke mye, men litt), samt med US-05. Skal teste ut US-05 som er litt mer nøytral enn T-58. Gleder meg.

Du måler med refraktometer, regner jeg med? Da forstyrrer alkoholinnholdet målingene. Du kan bruke div. Bryggeprogrammer eller laste ned apper (f.eks. Refractool) for å gjøre omregningene. Det mest pålitelige er dog å bruke en oechslevekt.

Hei Gahr. Har lastet ned div apper samt at jeg bruker kalk i Beersmith. Får en sg på kun 1.025. Synes dette er veldig høyt. Noen tips?

Oechslevekten viser dog 1.020. Synes dette også er for høyt... Kan jeg la det stå en uke til uten fare for ødeleggelse?

1020 høres rett ut i forhold til refraktometermålingen i alle fall. Beveg litt forsiktig på dunken for å virvle opp litt gjær og la det stå. Hvordan luftet du vørteren, og hvor mye gjær brukte du? Rehydrerte du gjæren før bruk?

Jeg ristet gjæringskaret 3-4 minutter og brukte nøyaktig 24 gr us-05. Ingen rehydrering... Da beveger jeg på dunken for å virvle opp litt gjær. Er 20 grader nok?

Den kan fint stå en uke til uten at det er noen fare. Vent noen dager nå, og se om SG forandrer seg etter at du har beveget på dunken. Hvis den ikke gjør det kan du nok bare flaske.

Jada,- søtere enn planlagt, men ingen grunn til at den ikke skal være god allikevel! :) Men jeg tror den kommer til å gjære lenger ut nå som du har fått opp tempen og beveget på gjæren

Eller du kan tilsette en gjær, helst aktiv gjærstarter som kan ta det en del lengere ned. wlp099 burde jo kunne klare den jobben?

Tilbake
Topp