Etter flasking så rører ikke ølet seg lenger:S mitt første brygg:)

Hei

Jeg har nettop hatt en 25L dunk med øl fra Geordie Lager øl og den har nå stått 6 dager, idag helte jeg det over i halvlitersflasker med en halv te-sje sukker i hver av flaskene. Nå rører ikke ølet på seg, det viste "bottle" på hydrometeret mitt men det boblet i gjærlåsen hvert 3 min litt kansje.

Skal det skje forholdsvis lite etter det er flasket? eller ser skal jeg se at noe skjer enda? det bobler ikke co2 eller noe, det er liksom litt dødt..

Takk for svar
MVH Conrad

Etter at du har flasket ølet "ser" du ikke at det karbonerer. Etter en (god) stund bør ølet bli klart og grumset legger seg som bunnfall i flaskene. Vær tolmodig.  ;) Flaskene kan godt stå til karbonering både en og to uker. Så setter du de kaldt i (minst) et par uker.

Hvordan brygget du ølet? Fulgte du oppskriften til settet?

Dette er forresten en god artikkel om brygging av ølsett: http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=41&Itemid=41

Jeg fulgte alle instrukser, maks renslig og alt etter boka:)

Jeg begynte med å rense ut alt utstyr jeg skulle bruke, kokte inn malt/humle sirupen, 1L vann og 1,2 kg sukker ekstra for så å helle dette over i en 25L tønne. Etter det så holdt det ca 27 grader, da tok jeg posen med gjær og drysset over hele skummet i bøtta og vispet det lett inn. Døgnet etter freste det som et maskingevær i gjærlåsen og lå på omlag 21 grader;)

Under flaske prosessen min så brukte jeg tomme brusflasker som gikk gjennom 3 flaske rensinger som tok 40 min per gang for å være sikker;P

Takk for svaret, gleder meg til å prøve mitt første brygg. Er ganske nysjerring men tålmodig, så dette blir godt håper jeg.

"EDIT" Leste linken din nå, huff så mye "feil" jeg har gjort. Må prøve den linken til punkt og prikke neste gang:) Jeg har vært flink med sterelisering og alt sånn basics da i det minste:)

He he  - been there, done that  :) Brygget mitt første Geordie ølsett litt over ett år siden. Det ble ikke så bra... Så jeg sjekket litt på nettet - og ble bitt av basillen.

Med ølsett tror jeg det viktigste er (i tilegg til renslighet) å bytte ut sukkeret med spraymalt  (maltekstrakt i pulverform) og å bruke tørrgjær fra en kjent produsent.

Men fortvil ikke, det blir nok øl av det.
Før du vet ordet av det er du bitt av basillen du også  ;)

Hmm erstatte sukkeret med malt-pulver. Hvordan påvirker dette koketiden? er den fortsatt rundt 15 min da? hvor finner jeg denne malten i min nærbutikk?
Dette med ølsett er jo helt genialt, spør du meg:D Var for meg en forholdsvis lett jobb, var gøy og er langt i fra siste gang jeg brygger;)

Gleder meg dobbelt så mye til å sette igang med neste bøtte nå  :laugh: med bøtte så mener jeg brygg;)

EDIT:
Enda et spørsmål!! Jeg hadde en brygge-kammerat med på leken, han endte opp med 1L bunnslagg fra bøtta med mye gjær. Vil dette synke og bli godt? eller er det bare å kaste?

Koketiden kan godt fortsatt være 15 minutter. Du må i en spesial butikk for for å kjøpe sprayalt.  Butikker som selger vinleggingsutstyr har det kanskje. Eller du kan bestille det på nett, f.eks her:
http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=35_97&products_id=535&osCsid=a86231c7c3d224a403863f96ba72fba5
eller her
http://www.Petit-agentur.no/
Jeg vil anbefale deg å kjøpe litt god tørrgjær også, feks. Danstar Nottingham eller Safale US-05.

Condis skrev:
EDIT:
Enda et spørsmål!! Jeg hadde en brygge-kammerat med på leken, han endte opp med 1L bunnslagg fra bøtta med mye gjær. Vil dette synke og bli godt? eller er det bare å kaste?

Ikke helt sikker på om jeg skjønner spørsmålet... Bunnslagget ville jeg i utgangspunktet kastet.

Med bunnslagg mente jeg den siste flaska vi greide å tyne ut av brygget uten at det ble bare gjær:)
Den siste literen som lå i brygge-tønna mens vi flasket.. Den ble liksom litt mere grumsete enn alle de andre halvliterne vi tappet, jeg tappet på halvlitere og han på 1,5L.

Skal inn å se nermere på sidene du linket ang. spraymalt:) men nå legger jeg meg så godnatt :hadet:

Man kan jo prøve å flaske det siste ølet, men noen ganger blir de ikke akkurat så gode som de andre. Da er det bare å helle ut. Litt tap må man alltid regne med i brygging, fra steg til steg. Derfor brygger man som regel litt mer enn det man ønsker å ende opp med.

27 gr. var kanskje litt varmt til brygget, du kan nok få en fruktig øl med noen aromaer som ikke helt hører hjemme i øl. Men sånn lærer man. Hvis du skal ta noen ølsettbrygg før du tar steget over til maltbrygging, så kan jeg anbefale å bruke ølsett av litt bedre kvalitet, som f eks Muntons eller Coopers, og da gjerne andre øltyper enn nettopp pils og lignende. Bytter du så ut mellom halvparten og helparten av anbefalt sukkermengde med maltekstrakt så vil du få betydelige forbedringer. Uansett, sørg for å kjøle ned ditt brygg til ca 18 gr. før du tilsetter gjæren, da vil du få et øl som smaker renere.

Det skal jeg prøve på:) 27 grader var da jeg vispet inn gjæren, men får prøve meg på 18 neste gang da.. det var 27 grader ca 2 timer.. før det bynte å nerme seg romtemp:)
Gleder meg til å prøve coopers. Hvordan er Coopers Bitter egentlig? er den god?

Har satt en Coopers bitter en gang.
Blandet med moss maltextrakt, 500 g brunsukker, litt finsk rugmalt (minimesk) og hadde i litt ekstra humle - og tørrhumlet det til slutt med Saaz.
Det ble et fantastisk godt øl på over 7% - mørkt og kraftig...

Tror du vil vinne mye på å ha i litt ekstra godsaker i slike sett - litt spraymalt, eller minimeske litt spesialmalt i det.

Tilbake
Topp