Et par nybegynnerspørsmål

Vi egen kameratgjeng på seks stykker som i høst har startet med hjemmebrygging.

Vi har kjøpt en Beer Brew 60 og har til nå brygget to fantastiske øl. En bitter og en brown ale.

I helgen skulle vi brygge vår tredje batch (en California common).

Av ulike årsaker tror jeg ikke vi er like heldige denne gangen. Det ble mye stress og tror vi gjorde et par tabber som jeg frykter kan straffe seg.

For der første ble dette brygget (50l) kokt på en vanlig kjele med tappekran. Da vi var ferdig med nedkjøling, tappet vi rett på gjæringskar slik vi har gjort på e to første. Stusset litt på at det var litt mye grums i brygget, men gjorde ikke noe med det.

Har nå tenkt at i vårt vanlige bryggerutstyr, så er det en rist i bunn som sikkert tar vekk endel grums. Er dette et problem?

Ble mye stress på slutten av brygginga, og vi fikk litt mindre volum enn vi skulle. Etter at ølet var satt til gjæring, leste vi i oppskriften at man kunne tilsette litt vann hvis man ikke nådde ønsket mengde.

I kaoset tok vi å fylte to liter lunkent vann i begge dunkende som akkurat var satt til gjæring.

Vi er alltid nøye på renhold og desinfisering, men denne gangen glemte vi at annet skulle vært kokt og kjølt.

Hvor stor sjanse er det for at dette kan ødelegge brygget?

På forhånd takk

Grums fra kokingen og over på gjæringskar er langt fra farlig. Mange legger det igjen i kokekjelen men vi har ofte helt hele greia over uten at det har ødelagt øllet.

Angående å vanne ut med springvann så burde det gå helt fint her i Norge. Men skal man være på den sikre siden så er koking og nedkjøling det aller beste.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Takk for svar. Der var betryggende ;)

Glemte selvfølgelig å måle OG etter kok. Før kok var den på 1054..

Går det an å tenke slik: OG er alltid høyere etter kok da sukkerinnholdet er det samme, men væsken er mindre. Si da at den ble minimum 1056 på de 44 liter vi fikk og med rent vann på 1000= 44x1056+1000x4/48=1051???

Det blir nok øl skal du se! :)
Antagelsen du gjør om at målingen skal være høyere etter kok siden det primært er vann du koker vekk er helt rett. Men om utregningen din holder mål føler jeg meg ikke kompetent nok til å svare på.

Øystein

Tilbake
Topp