Ekstraktbrygging - nybegynnerspørsmål

Hva er løsningen på for høy OG når man brygger med ekstrakt? (bortsett fra å bruke litt mindre ekstrakt på samme oppskrift neste gang). Mer vann? Oppskriften anbefalte å komme ut på 1.045 men vørteren min var 50. Er dette en stor forskjell i bryggeverdenen? 5 til eller fra høres ikke så mye ut men det er det kanskje?

Jeg brygget en helt enkel bitter forrige uke og knotet selvfølgelig litt. Jeg tilsatte humle i tre omganger. Den siste posen ble lagt i da gryta ble tatt av kok. Jeg lot humleposene ligge i helt til vørteren var nedkjølt og tappet over (ca 25 min).

I hvor stor grad skal man røre i vørteren mens humlen koker? Jeg vispet og rørte etter alle kunstens regler mens spraymalten ble tilsatt.

Jeg brukte irish moss. Er det den som har "skylda" for klumpene som lå igjen på bunnen da gryta ble tømt eller skyldes dette at jeg ikke rørte mens vørteren kokte sammen med humla?

Jeg har ikke gjæringsfat med tappekran. Hva er trikset for å slippe å suge på heverten mtp bakterier i munnen? Fylle slangen med kokt vann og sette igang hevingen med dette? Kan jeg således bruke en slange som løfes rett opp av en sterkrensblanding og bruke denne uten av sterkrensen angriper ølet mitt?

Borgar skrev:
Hva er løsningen på for høy OG når man brygger med ekstrakt? (bortsett fra å bruke litt mindre ekstrakt på samme oppskrift neste gang). Mer vann? Oppskriften anbefalte å komme ut på 1.045 men vørteren min var 50. Er dette en stor forskjell i bryggeverdenen? 5 til eller fra høres ikke så mye ut men det er det kanskje? Mer vann

Jeg brygget en helt enkel bitter forrige uke og knotet selvfølgelig litt. Jeg tilsatte humle i tre omganger. Den siste posen ble lagt i da gryta ble tatt av kok. Jeg lot humleposene ligge i helt til vørteren var nedkjølt og tappet over (ca 25 min).

I hvor stor grad skal man røre i vørteren mens humlen koker? Jeg vispet og rørte etter alle kunstens regler mens spraymalten ble tilsatt. Ingen fasit her, bare slik at malten løses opp.

Jeg brukte irish moss. Er det den som har "skylda" for klumpene som lå igjen på bunnen da gryta ble tømt eller skyldes dette at jeg ikke rørte mens vørteren kokte sammen med humla?
Klumper i bunn er humlerester og proteinrester etter hot og cold break. Altså bra.

Jeg har ikke gjæringsfat med tappekran. Hva er trikset for å slippe å suge på heverten mtp bakterier i munnen? Fylle slangen med kokt vann og sette igang hevingen med dette? Kan jeg således bruke en slange som løfes rett opp av en sterkrensblanding og bruke denne uten av sterkrensen angriper ølet mitt? Annbefaler å kjøpe en autohevert.

Autohevert er absolutt å anbefale. Men hvis du er som meg, og tviholder på det du har, og skal prøve det ut til det lengste, kan jeg anbefale å fylle slangen med starsan. Du kan da sette i gang heverten med det uten at det ødelegger øla. Alternativt er den gøyere metoden og desinfisere munnen før du suger på enden. Med sprit... Husk bare å svelge det etterpå. :p

Tilbake
Topp