Ekstraktbrygg i mindre kjele

Hei, jeg er nybegynner, har laget to øl to ganger. Første gang fra ekstrakt med godt resultat. Brygg nr. to står nå til gjæring, det er brygget fra korn.

Jeg lurer på følgende: Neste brygg er 25 liter fra ekstrakt. Er det mulig å bruke en mindre kjele til koking? Kan jeg f.eks. bruke en 15 liters kjele til kokingen og tilsette kaldt vann i gjæringskaret?

Jeg ville kokt vannet før jeg tilsatte det i gjæringskaret, men det virker som om det er en viss enighet om at dette ikke er nødvendig.

Husk at humleutnyttelsen blir litt dårligere i en sterkere vørter, så du bør kompensere ved å bruke mer humle.

Som Hannaas sier så må du justere på humlemengden. Bruk en kalkulator (Brewer's friend, e.l.) og juster mengden humle i forhold til IBU du ønsker å oppnå. Jeg har satt flere ekstrakt brygg med etterfylling av vann, og det går helt fint. Kokte første gangen, men det ble bare masse ekstra jobb for samme resultat. Bare etterfyll rett fra springen du. :)

Tror det også er en mulighet å bare bruke en viss mengde av ekstrakten under kok, slik at du får samme OG og dermed samme utnyttelse på humle. Så kan du tilsette resten av ekstrakten på slutten av kok for å sterilisere og dermed kjøle ned med kaldt vann :)

Du kan til og med koke i vann
Jeg sitter og lurer på noe liknende. Skal lage ca 25l IPA men har bare 13l kjele. Hvis jeg deler humlemengden i to, og koker halvparten kun med 12l vann som settes til kjøling (følger humleskjema som om det var vørter), og resten sammen med ekstrakten, vil utnyttelsen av humlen bli den samme som om jeg kokte 25l vørter?

Jeg foreslår å lage en vørter med samme preboil gravity som er i oppskriften. Det du gjør da er å kjøre vanlig steeping, regne ut hvor mye gravity-points du får av dette, for så å regne ut hvor mye du maltekstrakt du må ha i for å komme til samme preboil-gravity som i oppskriften. For 25 liter blir det da litt under halvparten med din 13l kjele.

Deretter kjører du humling (og evt. andre ingredienser) som i full oppskrift, for så å ha i resten av maltekstrakten siste ~10 min av kok for å fjerne evt. bakterier og skit. Før så over i gjæringskar og ha i vann til ønsket volum/OG, (tror det funker å bare kjøre rett fra springen sålenge ledninger etc. er desinfisert godt). Oksygener, pitch gjær - bæng ferdig.

Det som er fint med denne metoden er at du slipper å tilpasse humlemengder osv. Du kan bare bruke oppskrifter slik du finner de.

Eller bare justere bitterhumla etter preboil gravity også tilsette maltekstraktet de 10 -15 siste min.
Hvis man igjen i det hele tatt må koke maltekstrakt ?

Jeg pleier å koke ekstrakt hele veien (60-90 min) med humle, så fyller jeg etter med vann til full mengde. Oppskrift tar høyde for ekstra vann, laget hos brewers friend. Har ikke bommet mye på og eller bitterhet, tror jeg.

Brygget et ekstraktbygg i dag. 1 boks Coopers IPA + 1 boks Muntons Maris Otter Light + 330 gram DME. Kokte opp MO og DME, og hadde så i Amarillo + Citra humle (30 gram av hver) og kokte i 5 minutter. Trakk kjelen av platen, ventet til det hadde sluttet å koke, og rørte deretter inn IPA-boksen. Brukte rustfri 16-liters kjele, startet med 3-4 liter vann. Fylte opp til 25+ liter med vann fra kran. Totalt tidsforbruk i underkant av 2 timer. Spent på denne.

Tilbake
Topp