Ekstrakt brygg

lassi

Hei, har planer om å brygge i dag ved bruk av ekstrakt. Jeg leser litt forskjellig rundt om kring.
-Kok alt av malt med redusert vann, for å tynne ut når det overføres til gjøringskar.
-Kok deler av malten med redusert vann, tilsett resten av malten på slutten av koketiden og tynn ut ved overføring til gjørkar.
-Kok deler av malten med alt vannet og tilsett resten av maltet mot slutten av kokingen.

Etter som jeg forstår vil alle disse metodene medføre at jeg må bruke mer humle for å oppnå ønsket IBU enn hvis jeg koker alt av malt og vann fra begynnelsen?

Mitt spørsmål er derfor hvor skal jeg ikke koke all malten og vannet fra begynnelse til slutt? Jeg har kjøler så nedkjøling er ikke et problem.
TIl info så er det en Belgisk Wit basert på DME Hvete og ekstra lys med humle EKG og Saaz.

Ettersom jeg har forstått så blir ekstraktbrygg litt mørkere i farge om alt kokes hele tiden ut. Å redusere vannmengden er enkelt og greit av praktiske årsaker. Har du en 10L kjele, så kan du likevel brygge 20-30L.
Noen andre kan helt sikkert gi deg bedre forklaringer på hvorfor. :)

Hva mener du egentlig når du sier "malt"? Maltekstrakt? Flytende eller pulver?

Jeg antar du mener DME siden du skriver til slutt at det er en Wit basert på DME.

Såvidt jeg vet er det aller beste å koke alt sammen i én kjele (såkalt "full boil"). Ihvertfall ved all-grain-brygging. Det er mulig dette ikke har like mye å si ved bare ekstraktbrygging.
Har du ikke stor nok kjele kan du koke mindre mengde og fylle på med ønsket mengde vann i gjæringskaret.
Hvor mye IBU du får ut av humlen du tilsetter avhenger av bl.a. mengde vann og hvor mye annet som er i væsken. En væske med gravity rundt 1.030 er visstnok best egnet til å få ut bitterhet
fra humla, så en grei metode kan da være å ta så mye vann som du kan koke (husk å ta i betraktning at DME øker volumet en del, + skum osv), og regn ut hvor mye DME du må tilsette for å få
ca 1.030. Så kan du tilsette resten av DME'en når det er ca 15 minutter igjen av koketiden (DME er vel relativt safe, men det er greit å koke den i minst 15 min for å ta livet av eventuelle bakterier).

Programmer som Beersmith kan forenkle denne planleggingen betraktelig!

Det er uansett ikke snakk om ekstreme forskjeller i estimert IBU, og en Wit skal jo uansett ikke ha særlig mange IBU.

Her er et eksempel, fra Beersmith:

i 20 liter vørter, hvor vi starter med et "boil volume" på 15 liter, og tilsetter 5 liter vann etter koking:
2,5 kg Wheat DME (= OG 1.046) med 21,5 g humle (4,5 % AA) kokt i 60 min = 15 IBU.
hvis vi så reduserer Wheat DME til 1,75 kg (= OG 1.032) (og tilsetter 0,75 kg wheat dme 15 min før kokeslutt for å få OG opp til 1.046) så får vi fortsatt 15 IBU.
Hvis jeg med sistnevnte metode ender boil volume til 20 liter, så hopper IBU opp til 16. Så i dette tilfellet ser jeg ingen dramatiske forskjeller på full boil vs partial.

Dette er i følge nyeste versjon av Beersmith.

Med andre ord: relax, don't worry, make a homebrew!

På en hjemmebryggerskala tror jeg at dette stort sett ikke er så mye å bekymre seg for, foruten når du lager øl med mye humle - da kan det kanskje utgjøre en merkbar forskjell.

Basic Brewing gjorde et eksperiment vedrørende dette med "late addition of extract", så hvis du vil vite mye mer om saken så sjekk ut den.
Her er en tråd med mer info og linker (bl.a. til basicbrewing sin podkast):
http://www.homebrewtalk.com/f37/late-addition-hop-utilization-188394/
For øvrig - hva er egentlig en IBU?
http://media.libsyn.com/media/basicbrewing/bbr03-20-08ibu.mp3

Er vel best å koke så mye som mulig? Det er hvertfall min erfaring med ekstrakt. Det kan evt. være en mulighet å koke feks 15 liter, så kan du kjøle ned ganske raskt med å tilsette kaldt springvann. Men siden du har kjøler ville jeg ha kokt opp alt sammen. Det minker faren for infeksjon om alt er kokt. Humla skal du heller ikke tenke så fryktlig mye på mener jeg. Tidspunktene du tilsetter humla er viktigere enn å bekymre seg for for lav ibu. Om du passer på renhold, tidspunkt du tilsetter humla og temperatur med gjæring, så skal du se at dette blir nok bra!  :biersmile: Et godt tips kan være å trekke ca 200 g med krystallmalt, for å "freshe" opp maltekstrakten.

Tilbake
Topp