Hei. Jeg brygger ca 50 liter all grain pr batch, men for å utnytte utstyret bedre hadde jeg tenkt å bruke extract i tillegg. Måle er delvis å kunne høyne OG, delvis å kunne få 75liter øl istedet for 50. Vi er nemlig 5 stykker som brygger sammen, og 10 liter øl - vel - når det er godt så varer det ikke særlig lenge! Spørsmålet mitt er: Må extracten koke med hele tiden, eller kan jeg koke "nesten ferdig" og så tilsette den. Evt kan jeg koke opp extract med vann dagen før, kjøle den til 2-3 grader og så bruke dette til å kjøle ned vørteren de siste gradene?
Det jeg selv tenker å gjøre er å lage en oppskrift på 75 liter, hvor ca 25 % er extract. Den første er en maibock med og på ca 65. Meske på vanlig måte med ca 50 liter vann. (Har Stana sitt utstyr) Bruke litt ekstra skyllevann får å få mest mulig restsøtstoff ut av mesken. Koke nesten ferdig og så tilsette extracten. Kjøle ned (har problemer med å komme særlig under 18 gr, kranvannet holder over 10 gr på vestlandet), og så tilsette de siste literne med kokt, iskaldt vann.
Går dette?
Mvh Trygve (Nybegynner, men de første tre bryggene ble faktisk slett ikke dårlige)
Det jeg selv tenker å gjøre er å lage en oppskrift på 75 liter, hvor ca 25 % er extract. Den første er en maibock med og på ca 65. Meske på vanlig måte med ca 50 liter vann. (Har Stana sitt utstyr) Bruke litt ekstra skyllevann får å få mest mulig restsøtstoff ut av mesken. Koke nesten ferdig og så tilsette extracten. Kjøle ned (har problemer med å komme særlig under 18 gr, kranvannet holder over 10 gr på vestlandet), og så tilsette de siste literne med kokt, iskaldt vann.
Går dette?
Mvh Trygve (Nybegynner, men de første tre bryggene ble faktisk slett ikke dårlige)