Div spørsmål rundt FG

Har hatt ein lager stående i 16 dager til gjæring. Prøver å måle FG med får litt utydelige svar..

1. Skal det leses av med en gang hydrometeret er "i ro" ? Ser ut til å stige sakte når eg venter etter at hydrometer er satt nede i ølet
2. Er det natulig at det varierer med 2-3 når ølet er 12 grader (1.014 rett etter prøve er tatt) til ca 22 grader (1.011 stått i romtemp eit par timer) eller er det faktisk gjæring i prøveglasset?
3. Påvirkes lesingen av eventuell kullsyre?

1. Bobler av co2 kan feste seg på undersiden av hydrometeret å dytte dette noe opp i glasser, gi den en snurr for å frigjøre boblene.
2. Kald væske er tettere enn varm, så hydrometeret vil ligge høyere i kald væske enn varm.
3. Se 1.

Hydrometerene er kalibrert til å gi korrekt måling på 20 grader Celcius, så pass på at vørteren/ølet er 20 grader når du måler!

NicolaiGj skrev:
Hydrometerene er kalibrert til å gi korrekt måling på 20 grader Celcius, så pass på at vørteren/ølet er 20 grader når du måler!

Hva som står på hydrometeret og hva som virkelig stemmer er ofte to forskjellige ting. Mitt foreksempel viser ca 0998 på 20 grader, men det bryr jeg meg ikke om. Det som er viktig for min del er at alle målinger skjer i samme temperatur. Syns det viktigste er å få den riktige differansen mellom OG og FG. om OG er 1056 eller 1058 er ikke så viktig, FG vil også være med samme avvik  :biersmile:

Ja, det er vel et mer riktig svar :p

Men 20 grader er vel en praktisk temperatur å holde væsken på ved måling!

Sent from my HTC Desire C using Tapatalk 2

I følge Beersmiths "Hydrometer Adjust" kalkulator så vil ukorrigert FG 1.014 avlest ved 12 grader tilsvare ukorrigert FG 1.012 ved 22 grader.

Øl (og andre vesker) blir altså lettere når de varmes opp.

Tilbake
Topp