Dårlig karbonering, finnes det håp?

Jeg har en batch som skulle flaskekarboneres, men av flere årsaker gikk det ikke bra. Sukkerlaken ble nok mikset for dårlig i gjæringskaret. I tillegg skulle jeg karbonere flaskene i gjæringsskapet, men jeg flyttet varmeelementet øverst i skapet for at det ikke skulle renne fiullt av øl i tilfelle flaskebomber. Jeg flyttet dessverre ikke termostaten etter.  :roedme: Det førte til halvkokt øl i øvre del av skapet. Jeg har vel gjort det meste galt og vet nå hvordan jeg ikke skal gjøre det. Det er viktig kunnskap det også :)

Men, ølet er godt det, og jeg har ikke lyst å kaste det. Jeg har i mellomtiden skaffet meg utstyr for kunstig karbonering. Da er spørsmålet om ølet på noen måte kan karboneres uten at det blir infisert eller ødelagt på annen måte. Noen som har forslag?

Takk for svar, men ølet er på standard ølflasker uten gjenger.

Hmm, kanskje man rett og slett setter på en liten kontinuerlig flow av CO2 ned i et fat, og snur en flasketapper og tapper ølet over på fatet. Da skulle det bli lite kontakt med, luft. Særlig om man stopper tappingen litt før flaskene er helt tom slik at tapperen ikke suger luft. Det bør kunne virke :)

Hva med å åpne hver flaske og sprøyte inn litt ekstra sukkerlake med en sprøyte?

Det jeg ville gjort er imidlertid å loggføre det som en av mine mange bryggetabber, og lært av det til neste gang. Smaker det godt, så er det ikke så farlig :)

Det kan hjelpe selv de halv kokte hvis du også drysser litt tørrgjær i flaskene :)
Men vær forsiktig, mer sukker kan jo gi flaskebomber i de som allerede har nok sukkerlake.

Tilbake
Topp