Crazy Duck's VVS-bryggeri!

Hei, alle sammen!

Takk for et bra forum! Har trålet x antall tråder om rustfrie tanker og diverse selvbygging. Har noen titalls brygg bak oss med 36 liters kokekjele, kjøleboks med kobbermanifold, selvlaget kjølespiral etc. Mye er blitt bra!

Nå stiller snille foreldre et bra kjellerrom til disposisjon, og håpet er å bygge et 100-liters bryggeri av varmtvannsberedere. Det blir forhåpentligvis et 3-kjelers system med varmtvannstank, mesketank og kokekjele. I tillegg kommer herms-tank (håper jeg har begrepene på plass her) med kobberkveil. Diverse pumper, kraner, koblinger og kanskje noe smart styring med tiden! Det kommer vel til å balle på seg etter hvert. Planen foreløpig er å få i stand en større kokekjele så fort som mulig. Noen spørsmål innledningsvis:

1: Hvordan bør vi dimensjonere tankene? Vi må vel ha rundt 120/130 liters kok? Eller kanskje større? Hva med resten? Må ha mulighet til å brygge litt sterke øl også. Noe begrenset plass, så ikke så veldig mye mer enn nødvendig.

2: Er det mulig å sveise noe på beredere med et enkelt sveiseapparat? Har tilgang til et enkelt pinneapparat fra Biltema/Clas Olson eller noe slikt.

3. Er det HERMS vi tenker å bygge? Pumper vørter fra mesketank gjennom en kobberkveil i en annen mindre beholder. Beholderen er skal være fylt med vann og skal varmes opp med et 2 kW element fra en vannkoker.

Følger opp med flere spørsmål etter hvert.

Legger ved noen bilder av deilige rustfrie tanker bare for å starte tråden litt :)
 

Vedlegg

  • VVS.jpg
    VVS.jpg
    117,5 KB · Sett: 481
  • VVS2.jpg
    VVS2.jpg
    145,8 KB · Sett: 460
Høres ut som om dette kan bli bra!

1. Hvis jeg husker riktig så utgjør 1 cm høyde i tanken 2 liter (om tanken er 50 cm i diameter. Om du vil ende med 100 liter så må du starte med 110-115 eller enda litt mer hvis det er mye trub. Det betyr at du har få cm til toppen hvis du går for en 120 liters tank. Lett for at det koker over. Ville gått for 130-140 hvis dere har en tank som passer. Ingen vits i å kappe av for mye!

Sveising og herms har jeg ikke greie på (men det er herms du beskriver).
 
Ah, ja, det gir god mening. Har en 300 liters bereder som vi deler omtrent på midten til kok. Hva med HLT og MT? Rundt 100/120 liter? I tillegg til 300-literen har vi en 100 liters bereder, en 120 liters og to litt mellomstore, kanskje 150-200 liter.
 
2: Tja, er man flink å sveise så er mye mulig. Men ville nok øvd meg på noe skrap før den ordentlige sveisingen ble gjort. Hadde da forsøkt med Ø2mm pinner for 1,6mm (som du kan bruke mindre strøm på) er så "levende" for meg. Maske med auto blending er greit til slikt småarbeid. Om sv apparatet er godt nok kan ha sammenheng med hva slags pinner du vil bruke. Vet ikke om alle er like gode til f eks basiske pinner.
 
Ja, blir nok en del prøving og feiling på diverse avkapp! Bra med utfordringer i et sånt prosjekt! Godt man er handy.

Har dere tro på 120 liters HLT, 140 liters MT og 140 liters kok? Begynner på litt kapping ila uka.
 
Ser på dette varmeelementet til kokekjelen: http://www.amazon.com/gp/product/B0...=1789&creative=390957&creativeASIN=B000BPG4LI

Uten å gå inn på det høyst tvilsomme spørsmålet om vi har tilstrekkelig med sikringer - hvor mye futt trenger man til et 100 liters brygg? Ser for meg at 5,5 kW er litt i snaueste laget? Har vært ganske fornøyd med 3,5 på koking av 28 liter, men er jo en del mindre... Kanskje vi heller bør gå for to slike?

http://www.amazon.com/gp/product/B0002YU2YS/ref=s9_simh_se_p60_d0_i6?pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_s=search-desktop-advertising-no-results-center-1&pf_rd_r=0RKZ6NVYXYYVS124Y9EM&pf_rd_t=301&pf_rd_p=1912906162&pf_rd_i=Camco 02962/02963 3500W 240V Screw-In Lime Life Ripple Water Heater Element - Ultra Low Watt Density

Vi har mulighet for å legge inn 3-fas, hvordan vil det fungere med disse elementene?

I HLT skal vi bruke gamle vannkokerelementer, og samme i HERMS-tanken.
 
Prøv denne kalkisen: http://www.phpdoc.info/brew/boilcalc.html

Efficiency: her angir dere varmetap (eller 100% minus estimert varmetap). Vanskelig å si hvor mye varmetap en skal beregne. Kommer an på temp i rommet, isolasjon, med og uten lokk osv ...

Men her kan du ca-beregne hvor lang tid det vil ta å varme meskevann fra spring-temp (som gjerne varierer med utetemperatur) og hvor lang tid det vil ta å oppnå kok når man starter etter skylling med kanskje 60-70 grader.

Ellers kan jeg lite og ingenting om elementer og hva som går/ikke går med 3-fas. Selv bruker vi 3 vanlige 16-amp kurser til 2×3kw i kokekjel og 1x3kw i kjele hvor vi varmer skyllevann. Vår kokekjel er 100 liter til kanten så vi starter med maks 97-98 liter (dere må jo starte med 110-120 l for å nå 100 l i gjæringskaret). Kunne sikkert hatt litt med watt men det tar ikke håpløst lang tid. Bruker ca. 1 time på å varme meskevann og en halvtime på å oppnå kok. Meskevannet settes til varming og passer seg selv og mens vi koker opp tar vi en øl (til).
 
Om du har 3fas kan du legge inn 3 element i stjerne.

Ellers er det 3600w pr 16A/230V kurs. Har selv testet Camco sitt 4500w element på vanlig 16A, denne trakk 4100W og kursen gav bortimot 17A, så gikk fint uten at sikring gikk. Selv om den nok vil gå over lengre tid.
 
Hei.

Holder på med et tilsvarende anlegg av VVB. Har en 80 liters HLT fra forrige bryggeri som jeg tenkte å bruke videre (litt liten, men får holde). Har laget en 130 liters kokekjele som står i en ramme med hjul, den kan heises opp i taket med vaier og båtvinsj fra biltema. Holder på å lage en 120 liters MT med Hermssløyfe. denne skal stå i en ramme slik at jeg kan tippe den rundt for å tømme ut mesken etter brygging.

Har til nå kokt 80-90 liter i det nye kokekaret ved hjelp av en speidel dyppvarmer (3,2kW) og en gammel melkevarmer (2kW). Kokekjelen er isolert med liggeunderlag og koker godt med 5,2kW.
 
Om du har 3fas kan du legge inn 3 element i stjerne.

Ellers er det 3600w pr 16A/230V kurs. Har selv testet Camco sitt 4500w element på vanlig 16A, denne trakk 4100W og kursen gav bortimot 17A, så gikk fint uten at sikring gikk. Selv om den nok vil gå over lengre tid.

Ok, kanskje vi kan fordele fire vannkokerelementer på to 16 A-kurser da, de trekker jo fra 1800-2000 W. Da har vi i hvert fall til HLT. Så får vi kanskje lagt inn 3-fas der, som får gå til kokekaret. Hva slags elementer tenker du på i stjernekoblingen?

Ser av kalkulatoren Ørnegård linket til at vi må ganske langt opp på watt-skalaen før vi er innenfor de tidene vi ønsker. 800o W i HLT for å ligge på ca en time i oppvarming, og rundt halvtimen på kok med 8000 W der. Det er innafor, må jo ha litt tid til å la roen senke seg også. Skal isolere godt, og ha gode lokk.
 
Har fått kappet opp en 300 liters bereder i dag. Tok den på midten, så da har vi jo to 150 liters kjeler.

Bildet er av et av varmeelementene i en av berederne. Har inntrykk av at disse er lite brukt av bryggere? Hva er årsaken til det? De er jo grumsete, men alt kan vel rengjøres. De er jo på 2000 W og oppover. Er de tregere enn andre elementer?
 

Vedlegg

  • Berederelement.jpg
    Berederelement.jpg
    44,9 KB · Sett: 210
Elementene virker fint de. Ta bare veldig mye plass. Og jeg må over 30 liter for å dekke dem. ATTACH=full]16018[/ATTACH]ImageUploadedByTapatalk1420226219.211418.jpg
På skyllevannstanken sveiste jeg inn en tri klamp flens helt nederst. Da holder det med 10 liter for å dekke elementet.
 

Vedlegg

  • ImageUploadedByTapatalk1420226203.653514.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1420226203.653514.jpg
    290,9 KB · Sett: 142
Takk takk! ;) Herms-spiralen må nok spesiallages her i Norge vil jeg tro. Jeg lette over alt og kom tilfeldig vis over en hjemmelaga vørterkjøler på tysk ebay. Delte denne i to og brukte den ene i Herms'n. Mange som bruker kobberspiral, noe som er mye lettere å få til.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Gryphon brewing i AU har 2m-ish RF spiraler 12mm OD. Min står i en 1.8l beholder og er krem de la krem.

20150111_203210.jpg
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp