CO2... Første gang :)

Hei
Da har vi for første gang satt øl på fat, men oppdaget at vi ikke er helt sikre på hvor mye trykk ølet skal lagres på.
Leste på forumet her at det er en god ting å la ølet stå konstant på 1 bar - da vil ølet ta til seg en riktig mengde kullsyre. Betyr det rett og slett at nå som vi har tappet over på fat - trykksetter vi det på 1 bar og lar det stå slik til det er ferdig lagret?

Robert

Det må stå med trykket på ja, åpen krane på flaske eller åpne den ofte. Kranen på co2 flaska må skrues helt opp så den tetter på den "andre siden", dette får jeg presisert av gassleverandøren min hver gang jeg fyller gass, men da må du være sikker på at resten av systemet ditt er tett så har du mulighet går du og åpner ofte, du slipper da å komme til tom flaske, med de nye avgiftene betalta jeg 800 NOK for 6 Kg mot 500 NOK i sommer.  :-[
Samtidig må ølet være kaldt nok.
Her er en god artikkel om evnet:
http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=1449.0

:( kommer ikke inn på lenken du oppga - er ikke medlem av Norbrygg.....

Trodde kanskje det holdt å fylle fatet med et trykk på 1 bar, koble fra CO2-tanken og sette bort fatet til lagring, men det du sier, er rett og slett av selve CO2 flasken faktisk må stå tilkoblet? Hvorfor det? Holder ikke fatet på trykket selv?

For å få kullsyre i ølet kan du la fatet stå med 1 bar trykk tilkoblet CO2 konstant i noen dager. (ved lav temp.)  Bare tapp en liten smaksprøve underveis for å se når ølet har tatt til seg nok c02 etter din smak/øltype. Deretter kan fatet kobles fra og lagres.

Nei det holder ikke det for du må ha en konstant temperatur og trykk for at ølet skal ta til seg den mengde kullsyre det skal ha.
Jeg har satt mitt på 1 bars trykk og temperatur på 4 grader. Slik skal det stå en uke og så stenger jeg krana og lar det hvile ett par dager før jeg begynner og tappe pils.
Jeg pleier etter dette og stenge ned på søndagen og åpner krana på CO2 flaska ett par dager før jeg skal meg litt igjen.
"sannsynelig allerede helga etter".
Visst fatet skal stå over lengre tid blir ølet faktisk dødt igjen visst ikke CO2 flaska er åpen, og da er det og begynne forfra igjen.

Du kan lese om dette visst du går inn på ARTIKLER her på norbrygg og leser denne her" Unngå skum ved bruk av Corneliusfat"
var litt tregere enn MagnuS men skitt la gå
Roger

RobertO skrev:
:( kommer ikke inn på lenken du oppga - er ikke medlem av Norbrygg.....

Trodde kanskje det holdt å fylle fatet med et trykk på 1 bar, koble fra CO2-tanken og sette bort fatet til lagring, men det du sier, er rett og slett av selve CO2 flasken faktisk må stå tilkoblet? Hvorfor det? Holder ikke fatet på trykket selv?

Ok - Gode opplysninger!
Leste artikkelen (om å redusere skum), det ga litt innsikt. Likevel, er det altså slik at det ikke er meningen å tilsette (konstant) trykk på fatet før man nærmer seg perioden hvor man skal drikke ølet? F.eks hvis ølet skal lagres i, si 3 mnd. Skal man da vente til den siste uka el.l. med å tilsette trykk? Det bør vel uansett tilsettes et viss trykk så lenge det er øl i fatet antar jeg?

jeg personlig trykksetter fatet med EN gang etter at jeg har fylt det med øl. Du kan nok sett på et grunntrykk bare for å holde fatet tett Er fatet er tett i utgangspunktet, så ville jeg trykksatt det med en gang. Trykket jeg bruker er avhengig av øl type og temperaturen der det lagres. Fatene jeg har nå står ved 1,8 grader og 0,9 bar trykk. Slik har de nå stått i 3 uker. Men normalt er ca en uke nok for å få nok CO2 i ølet.

For at fatet skal miste trykk. Så MÅ fatet lekke CO2. I såfall burde du forsøke å få det helt tett.

Lykke til

Torga

Blir ferdi karbonert øl flatt etter å vert lagret på fat er fatet lekk, det kan ikke diskuteres, jfr. ølflaske uten kork kontra flaske med korken på.
Grunnen til at du ikke kan sette på trykk å så stenge co2flaska er at den kullsyren som slipper inn i tommrommet over ølet ikke er nok til å tilføre ølet nok co2, dette tar tid hvis trykket bare står på, selv rister jeg inn co2en, dette er uproblematisk med lang og tynn nok tappeslange så jeg kan prøvasmake underveis, trenger ikke la fatet stå iro en stund. (jeg har nå fått nøyaktig manometer så jeg slipper prøvesmaking underveis)
Meld deg inn i forumet så får du lest artikkel så du slipper å plages.

En liten gåte i natten.
Du har to-2 19 liter corneliusfat, det ene er fult med øl, det andre er tomt (bare luft)
hvilket fat har mest plass til Co2, Mao. hvilket fat kan du presse mest co2 i ved 4 graderog samme trykk, det fulle eller det tomme ?

Oddvar Demmo skrev:
En liten gåte i natten.
Du har to-2 19 liter corneliusfat, det ene er fult med øl, det andre er tomt (bare luft)
hvilket fat har mest plass til CO2, Mao. hvilket fat kan du presse mest CO2 i ved 4 graderog samme trykk, det fulle eller det tomme ?

Det må vel bli det som er fullt

Oddvar Demmo skrev:
selv rister jeg inn co2en, dette er uproblematisk med lang og tynn nok tappeslange så jeg kan prøvasmake underveis, trenger ikke la fatet stå iro en stund.

Dett har jeg også gjort i flere år og ikke hatt problem med før jeg fikk meg ett tappetårn. Etter dette slet jeg veldig med mye skum i glasset, så jeg er litt spent på om det blir bra med og bare sette 1 bar og 4 grader.

proger skrev:
Oddvar Demmo skrev:
En liten gåte i natten.
hvilket fat har mest plass til CO2, Mao. hvilket fat kan du presse mest CO2 i ved 4 graderog samme trykk, det fulle eller det tomme ?

Det må vel bli det som er fullt

Ja, det tomme fatet vil ta inn 19 liter co2, og det fulle 47,5 llter.
Dette utnyttes ved fylling av acetylenflasker, den fylles med aceton fordi det absorberer acetylen og dermed får du mer acetylen i flaska enn om den var tomm.
Avsporing ?  :)

Ja, det tomme fatet vil ta inn 19 liter CO2, og det fulle 47,5 llter.
Dette utnyttes ved fylling av acetylenflasker, den fylles med aceton fordi det absorberer acetylen og dermed får du mer acetylen i flaska enn om den var tomm.
Avsporing ?  :)

He he ja, helt klart! Men en veldig morsom opplysning som jeg legger bak øret  :clap:

Torga skrev:
Fatene jeg har nå står ved 1,8 grader og 0,9 bar trykk. Slik har de nå stått i 3 uker. Men normalt er ca en uke nok for å få nok CO2 i ølet.

For at fatet skal miste trykk. Så MÅ fatet lekke CO2. I såfall burde du forsøke å få det helt tett.

Lykke til

Torga

Ser det er flere som lagrer på så lave temperaturer -  da antar jeg at dere har et kjøleskap/rom el.l. å sette ølet på da? Selv har ikke vi det, og for øyeblikket er det laveste vi klarer å holde lagringstemperaturen på, ca 15 grader. Det er en belgisk ale, men bør den da stå på et høyere trykk enn 1 bar?

Takker for mye gode tilbakemeldinger - norbrygg skuffer aldri :)

Kommer an på hvor mye kullsyre du vil ha i ølet ditt
Regner med du setter det kaldt når du skal drikke øl og da er vel 1 bar nok

Roger

Tilbake
Topp