CO²-regulator.

Duckboot

Norbrygg-medlem
Ser ut for at Biltema har fått Regulator for CO².

Er dette noe som kan fungere?

(Jada jeg vet at kvaliteten kanskje ikke er helt der oppe, men jeg er på jakt etter en low-cost løsningen for Cornelius).

Uten at jeg har noe erfaring med denne ville jeg tro at den duger fint til våres bruk. Er jo ikke mye juling den får.

Iforhold i et verksted som de blir utsatt for div.

Jeg bruker biltemaregulator for sveisegass som jeg har byttet mutter på. CO2 regulatoren blir vel det samme, bare at det kommer med rett mutter i utgangspunktet. Denne løsningen har fungert problemfritt for meg, men det er to ting som det er greit å merke seg:
- Regulatoren har ikke skala i bar, det er bare oppgitt 0-5 bar måleområde.
- Dette er i strømningsregulator (liter/min) hvor utgangen er strypet med ett lite hull. For å få funksjon som en vanlig trykkregulator må dette hullet bores opp, ellers kommer gassen nokså sakte. Ikke noe problem å gjøre, men det fungerer også greit uten.
Så løp og kjøp:)

Jeg bruker biltemaregulator for sveisegass som jeg har byttet mutter på. CO2 regulatoren blir vel det samme, bare at det kommer med rett mutter i utgangspunktet. Denne løsningen har fungert problemfritt for meg, men det er to ting som det er greit å merke seg:
- Regulatoren har ikke skala i bar, det er bare oppgitt 0-5 bar måleområde.
- Dette er i strømningsregulator (liter/min) hvor utgangen er strypet med ett lite hull. For å få funksjon som en vanlig trykkregulator må dette hullet bores opp, ellers kommer gassen nokså sakte. Ikke noe problem å gjøre, men det fungerer også greit uten.
Så løp og kjøp:)
Er det slik å forstå at denne mengderegulatoren kan bygges om til en trykkregulator ved å kun borre opp som du beskriver? Trodde innmaten var bygget opp på en helt annen måte. I andre sammenhenger, som pneumatikk og hydraulikk mm, er jo mengdergulator og trykkregulator helt forskjellige ting.
Hvis det du sier stemmer, er det jo en rimelig regulator. Den kommer jo også med riktig mutter.

Sist redigert:
Lurer litt på hvordan man da klarer å stille inn f.eks. 10 PSI på en slik? Mengde og trykk blir jo å sammenligne epler med bananer..

Nei, denne er laget på samme måte som en trykkregulator men utgangen har ett hull på omtrent 1mm som gassen må ut igjennom. Da vil mengden gass som kommer ut være rimelig avhengig av trykket før dette hullet når trykket på baksiden er lavt. Lett å bore opp men det krever at du demonterer regulatoren først. Hvis du er nøye, passer på alle delene og fjerner alt spon før du setter den sammen går det greit.
Du vet at den går fra 0-5 bar og da er det ikke så vanskelig å skjønne omtrent hvor du skal ligge på skalaen. Har du flere regulatorer kan du sjekke opp mot de, for eksempel ved å måle trykket på ett tomt fat. For de fleste er det uansett ikke så nøye. Karbonere med 2-3 bare og tappe med rundt 1 bar så det renner passe fort. Må uansett justeres inn etter temperatur, preferanser på karbonering og i forhold til tappeanlegget.

Da er det jo i utgangspunktet en trykkregulator :)
Det er jo ikke store mengder gass som går til tapping og vanlig karbonering. Må ventilen må bores opp for å kunne brukes til dette?
Hurtigkarbonering og flushing blir kanskje noe annet.

Neida, den MÅ ikke bores opp. Det tar bare litt lengere tid å fylle fatet med CO2 uten boring. Karbonering går sikkert også fint, men flushing vil nok ikke virke. Borer du den opp fungerer den som en vanlig CO2 regulator.

Neida, den MÅ ikke bores opp. Det tar bare litt lengere tid å fylle fatet med CO2 uten boring. Karbonering går sikkert også fint, men flushing vil nok ikke virke. Borer du den opp fungerer den som en vanlig CO2 regulator.
Hvilken diameter borret du den opp til?

Husker ikke helt, men jeg tror jeg boret til 3-4 mm. Lurt å begynne med ett lite bor og øke på så mye det går.

Tilbake
Topp