Clarity Ferm i deler av batchen

knutg71

Norbrygg-medlem
Jeg ønsker å ta ca halvparten av en 20L batch og tilsette Clarity ferm for å lage glutenredusert øl. Eller bør hele batchen kjøres sammen?

Hvis noen har gjort dette, hvordan deler dere batchen? Før eller etter tilsetting av gjær?

Hvis ikke det er for å blindteste på en glutenallergiker (det er vel slemt.. :)) , eventuelt se hvor mye forskjell i klarhet det blir ser jeg ingen grunn til at du ikke bare skal kjøre CF i hele batchen. Det er jo primært ment som et klaringsmiddel.
Jeg har brukt det mye (har endel gluten"allergikere" rundt meg), men glemmer det i blant. Merker ingen forskjell i smak.
Om du skal dele batchen bør du gjøre det før gjæring/tilsetning av gjær, og så heller fordele gjær på fatene .

Hvis ikke det er for å blindteste på en glutenallergiker (det er vel slemt.. :)) , eventuelt se hvor mye forskjell i klarhet det blir ser jeg ingen grunn til at du ikke bare skal kjøre CF i hele batchen. Det er jo primært ment som et klaringsmiddel.
Jeg har brukt det mye (har endel gluten"allergikere" rundt meg), men glemmer det i blant. Merker ingen forskjell i smak.
Om du skal dele batchen bør du gjøre det før gjæring/tilsetning av gjær, og så heller fordele gjær på fatene .

Helt klart lurt å kjøre hele batchen med clarity ferm. Du merker ingen forskjell i smak?

Det skal ikke sette smak ifølge WL. Jeg har brukt CF/Brewers clarex i mange mange øl og har aldri reagert på at det smaker "annerledes".

Ja, jeg bruker det i alt selv. Brewer's Clarex er konsentrert og derfor MYE drøyere og billigere i bruk.

Tilbake
Topp