Chilli IPA

Jeg holder på å lage en oppskrift på en IPA som bl.a skal inneholde chilli. Mitt ønske er at øl'en skal inneholde sting/hete fra chillien, men ikke aroma/smak (iallefall minimalt av dette). Jeg ønsker mao mer en liten sting på leppene når du drikker enn at det skal smake/lukte chilli.

Jeg har forsøkt å lese litt på div fora om hvordan man skal oppnå dette, men føler jeg sitter med motstridende informasjon. I ett fora stod det rett ut at man skulle tilsette chilli omtrent samtidig med bitterhumle, altså tidlig i koket og koke den lenge for å få "just heat" - men på et annet forum skrev de den rake motsetning, altså tilsett chilli de siste 5-15 min for "just heat". - Åpenbart må jo en av disse ta feil.....eller?

Humlemessig er det jo slik at kort tid gir mest aroma, og lang tid gir bitterhet. Sånn sett høres det jo litt logisk ut at lang koketid på chillien gir "sting" og kort koketid gir "aroma/smak" - men når andre kommer med opplysninger som er helt motsatt, så må jeg nesten høre med andre her inne om dere har noen erfaring med dette, og evt hva dere mener/tror, evt om chillien heller skal tilsettes secondary....

Tips mottas med takk :)

Jeg brygget en India Brown Ale med chili for en liten stund siden.
Kokte div chili typer i 10 min i pose i slutten av kok, jeg fikk da bare smak og aroma, noe som ikke var ønskelig ei heller særlig smakfullt.
Jeg har snakket med andre som har "tørr chiliet" og fått litt i overkant hete så kanskje det veien og gå.

Ser dette ikke ble et særlig godt svar spørsmålet, men min erfaring og det jeg har lest, så tror jeg det er vanskelig og treffe spot on med chili uten og prøve og feile en del

Jeg har laget etpar chili-stout's og et gresskarøl med chili. Det jeg gjorde var å delvis knuse en hel tørket Habanero-chili og la den trekke i 1 dl vodka et døgn. Dette ble silt, og tilsatt ved flasking. Synes det funket fint. Fordelen er at da kan du smake deg frem til rett styrke hvis du ikke hiver alt oppi med én gang da.. :)

Jeg brygget en India Brown Ale med chili for en liten stund siden.
Kokte div chili typer i 10 min i pose i slutten av kok, jeg fikk da bare smak og aroma, noe som ikke var ønskelig ei heller særlig smakfullt.
Jeg har snakket med andre som har "tørr chiliet" og fått litt i overkant hete så kanskje det veien og gå.

Tja alle svar er gode svar i denne sammenhengen, og dette svaret understøtter iallefall det jeg også har lest, at kort koketid på chillien gir smak og aroma (i likhet med humle egentlig) og dermed er det kanskje håp om at lang koketid gir mere sting og heat. Er ikke så greit når man møter motstridene info når man søker etter svar :) - Ditt svar understøtter iallefall den ene teorien, og sånn sett er det iallefall +1 der. Regner nok med å prøve å feile litt på rett mengde, men hadde håpet å slippe å prøve/feile på smak/aroma vs heat...... :)

Tilbake
Topp