Bygge nytt herms bryggeri

Rutof

Lurer på å få bygget et slikt system. Er det noen som kan komme med gode råd og tips. Systemet skal være på 80 liter.  Det meste får jeg bygget i Kina. Pumper og styring finner jeg annet sted fra.
9y3ejuga.jpg

Jeg hadde gått for en meskegryte som var minst like stor som kokegryta. Da blir det lettere å lage fullt volum av sterke øl, siden du får plass til mer malt.

[quohauthor=Gahr link=topic=15220.msg148847#msg148847 date=1370199718]
Jeg hadde gått for en meskegryte som var minst like stor som kokegryta. Da blir det lettere å lage fullt volum av sterke øl, siden du får plass til mer malt.
[/quote]

Det har jeg tenkt på. Fant bare en plantegning å gå utfra.

Å bruke hlt til hermscoilen sparer nok plass, men temperaturøkning ved utmesk/skylling blir for treg.
Jeg ville annbefalt en egen liten beholder med hermscoilen, for å ha et mer responsivt oppsett.
Min hermscoil er nesten 5 meter 8mm rør, og det er kveilet inni en vannkoker på 1,7 liter. Det fungerer fint, 2kw på så lite volum, og passe sirkulasjon gir kjapp temperaturøkning, og pidstyringen holder mesketemperaturen stabil. Skyllevannet kan da varmes i hlt til skylletemperatur mens meskingen pågår :)
Sparer tid med det :)

magne1972 skrev:
Å bruke hlt til hermscoilen sparer nok plass, men temperaturøkning ved utmesk/skylling blir for treg.
Jeg ville annbefalt en egen liten beholder med hermscoilen, for å ha et mer responsivt oppsett.
Min hermscoil er nesten 5 meter 8mm rør, og det er kveilet inni en vannkoker på 1,7 liter. Det fungerer fint, 2kw på så lite volum, og passe sirkulasjon gir kjapp temperaturøkning, og pidstyringen holder mesketemperaturen stabil. Skyllevannet kan da varmes i hlt til skylletemperatur mens meskingen pågår :)
Sparer tid med det :)

Takker for tips

Rutof skrev:
Koke på gass og hlt gass eller eletrisk. Ikke bestemt enda.

Hvis du skal varme vann og koke med gass så må du regne med en del gassforbruk. Jeg ville ha regna med en 4 kilo per 80 liter batch.

Slik blir koke kar og meske kar. Blir noen fler tilkoblinger og alle koblinger blir med triclamp. Noen råd

Vedlegg

• brew pot .jpg
    brew pot .jpg
    89,3 KB · Sett: 696
  • brew pot inside look with false bottom.jpg
    brew pot inside look with false bottom.jpg
    92,5 KB · Sett: 706
  • false bottom.jpg
    false bottom.jpg
    75,4 KB · Sett: 680
  • brew pot inside look with false bottom.jpg
    brew pot inside look with false bottom.jpg