Bryggselv Yuletide Ale (juleøl), for høy FG?

Hei

Jeg satt et slikt sett for 12 dager siden, og har målt FG i to dager nå. Den sier 1.023. Noen som har tips til hvordan jeg kan få den til å komme litt lengre ned?
OG var 1.062

Pitchet du nok gjær i forhold til en OG på 1062? Og satt du en gjærstarter til dette settet? Samt hvordan oksygenerte du vørteren din? Har du temperaturkontroll under gjæringsforløpet?

PS: Hvilken gjær valgte du?

Brukte 04 tørgjær, 2 pakker. Rehydrert.

Jeg ristet godt på gjæringsdunken i ca 30 minutter for oksygen. Bruker  stc-1000 på et kjøleskap og gjæret på 17 grader.

Ville kanskje gått litt opp i temperatur, og svært forsiktig rullet litt på dunken for å få gjæret ut i suspensjon igjen. F.eks gradvis opp til 20 grader.

Hvis det ikke fungerer på er par uker, så kan du alltids teste litt champagnegjær for å tvinge ned FG.

Ja, får prøve dette. Hvor kan jeg evt. skaffe Champagnegjær?

Hva med å tilsette mer sukker? Har litt Dark Kandis liggende

Champagnegjær er ikke egentlig noe særlig poeng. Hvis det er lett gjærbart sukker eller trisakkarider igjen i ølet, bør du bruke ølgjær. Champagnegjær klarer uansett ikke å fortære komplekse sukkertyper. Det er en utbredt misforståelse at vingjær er i stand til å gjøre øl tørrere. Det er kun tilfelle dersom det er simple sukkerarter tilgjengelig i ølet. Vingjær tåler høyere alkoholkonsentrsjon enn ølgjær, men kan ikke spise trisakkarider (f.eks. maltotriose, som ofte er det sukkeret som er igjen i ølet ved dårlig utgjæring). Dessuten vil champagnegjæren antakelig drepe ølgjæren som er tilstede. Prøv forsiktig rugging på dunken for å få gjæren tilbake i suspensjon, hvis det ikke hjelper, kan du pitche en aktiv starter med ølgjær.

Den eneste gjæren jeg har tilgjengelig nå er 05. Vil det være noe vits i å tilsette litt av det?

Har rugget litt på dunken noen ganger nå, så får jeg se om det hjelper

US-05 vil egne seg bra. Men jeg ville satt en mini-starter på den og pitchet mens denne var på det mest aktive.

Da ga jeg beng. Denne har ikke endret seg siden lørdag, så da ble det flasking.

Kan hende jeg burde hatt oppi 3 pakker gjær med engang.

Men, uansett så ble den flasket i går kveld etter 18 dager på kar. Det luktet MAGISK!!
Det ble ABV på 5,2 isteden for ca 7...

Tilbake
Topp