Vi skal brygge Nøgne Ø #100 klone på søndag ( http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3088.msg27429.html#msg27429 ), og jeg har et par spørsmål angående gjæring.
Vi har tenkt å pitche gjærkaka fra en IPA (20 liter) jeg lagde med Wyeast 1056 - american ale, oppi #100 batchen (40 liter).
Hadde tenkt å tappe IPAen samme dagen som vi brygger #100. Det vil da ha gått tre uker siden IPAen ble satt. Vil gjæren være frisk nok da? OG på IPA var 1.060.
Vil Wyeast 1056 passe i denne øllen? Og vil den gjære bra nok ut?
#100 er oppimot 10% ABV, og Wyeast 1056 har en alkoholtoleranse på 10%
Hvilken gjæringstemperatur bør vi holde oss på? Tidligere har jeg gjæret på 19 grader, men tenkte kanskje at det var lurt å ha litt høyere temperatur på denne, ihvertfall mot slutten, for å sikre god utgjæring.
Dette er første gang jeg prøver å gjenbruke gjær, så jeg er litt grønn her.
Ellers noen som har erfaring med denne oppskrifta? Inspill mottas med takk.
Vi har tenkt å pitche gjærkaka fra en IPA (20 liter) jeg lagde med Wyeast 1056 - american ale, oppi #100 batchen (40 liter).
Hadde tenkt å tappe IPAen samme dagen som vi brygger #100. Det vil da ha gått tre uker siden IPAen ble satt. Vil gjæren være frisk nok da? OG på IPA var 1.060.
Vil Wyeast 1056 passe i denne øllen? Og vil den gjære bra nok ut?
#100 er oppimot 10% ABV, og Wyeast 1056 har en alkoholtoleranse på 10%
Hvilken gjæringstemperatur bør vi holde oss på? Tidligere har jeg gjæret på 19 grader, men tenkte kanskje at det var lurt å ha litt høyere temperatur på denne, ihvertfall mot slutten, for å sikre god utgjæring.
Dette er første gang jeg prøver å gjenbruke gjær, så jeg er litt grønn her.
Ellers noen som har erfaring med denne oppskrifta? Inspill mottas med takk.