Bryggetabbe

hei  

imp stouten  har nå stått en uke til gjæring vårt først brygg, leste i etter tid at varm vørter måtte tappes forsiktig når man skulle
skylle mesken.Dette ble ikke gjort da vi på det tidpunktet ikke viste det,sto at det var fare for smak av våt papp. Tappet meg litt
ut av kranen og den hadde nok en etter smak av papp. Dette får vi føre på tabbe kvoten for nybegynnere.Er det noe som kan gjøres
eller må dette bar tømmes ut og begynne på nytt.

Hmm, det forundrer meg at ølet er såpass fort oksidert.  :nosmile: Den formen for oksidering du omtaler kalles også for hot side aeration, og uønskede resultater av denne type oksidering merker man som regel ikke før etter en god stund. Altså, det kan også være noe annet som har forårsaket det dere nå merker, eller kanskje det er heller sånn for ferskt øl smaker.  ;D

La det altså bare stå en uke til og fat/flask det etterpå, det kan godt hende dere bare var litt uheldige med smakingen der og da.  :brygging:

hei

da flasker vi det neste helg og håper på det beste.Det er en imperial stout,oppskrift fra bratberg det sto årgangsøl så dette
skal vel lagres en stund. Hvor mye sukker må jeg bruke på ca 40 liter?

arne skrev:
hei  

Dette får vi føre på tabbe kvoten for nybegynnere.Er det noe som kan gjøres
eller må dette bar tømmes ut og begynne på nytt.

Jeg hadde brygget mitt første øl og var ikke veldig fornøgd med første smaking etter to uker på flasker. tenkte også at det smakte litt vå papp. men etter 4/5 uker fikk vi besøk og ølet var godt og jeg ble litt stolt  ;D Nå, etter 8 uker angrer jeg at jeg har bare 10 flasker igjen fordi i går var jeg overrasket over smaken! dette blir et kjempegod tripel. (og det var brukt malt som ble knust for 10 månader siden  :roedme: :roedme:)

Tilbake
Topp