bryggekalkulator beersmith 2

Bjørn k

Norbrygg-medlem
hei holder på og finne ut litt om bryggekalkulatoren beersmith 2..Men sliter litt med volumet osv..er det noen som kan forklare litt hvordan den fungerer og om ev er det noen andre kalkulatorer som er bedre??jeg har gratis versjonen..
Men mitt problem er hvor skal jeg sette inn de rette volumene på liter? har ei panne på 30 liter så den blir da ca 29 liter full visst eg strekker det langt.finner ingen panne med den str..men er ei vanlig panne!! hvor skal jeg føre inn dette? batch size?? men da kommer est pre boil volum opp i 42,9 liter! er det dette som er str på panna/slutt mengede vørter før koking??den kan jeg ikkje justere på! håper noen kan gi eit lynkurs i hvor str på panna skal føres inn str på meskevann er og hva de forskjellige tingene heter og sluttvolumet på ølet før koking og etter koking.Resten har eg funnet litt ut av med korn humle osv..

Lag en utstyrsprofil som ligner ditt utstyr, og huk av for å beregne etter ditt utstyr.
Ellers kan du enkelt bare sette preboil size til det du vill.... Med 30 liter kjele vill jeg nok si at max er nærmere 25 enn 29 liter også... :)

ok har sett litt på det men er litt klokere..  :jaha:  men la til noe malt jeg har og har fått ein farge som eg vil ha (på style guide) har hatt fargen  på eit tidligere "prøve øl" men her kommer eg opp i total menge på malt på 26 kg??? batch size( hva nå batch står for) på 19 liter og est pre boil???? på 30,33 liter..ikke vet jeg??

En batch er det samme som ett brygg.  Tror den korrekte oversettelsen er "parti".  Mao er en batch den mengden øl du vanligvis brygger om gangen.

Det første du må gjøre på Beersmith er å gå inn på tools, options og units.  Sett det til metric.  Så går du på profiles og equipment.  Om du ikke finner noe der som passer ditt oppsett så må du lage en ny utstyrsprofil - e.g "mitt utstyr"  Evt redigere en av de som ligger nærmest.

Programmet beregner hvor mye du sdkal ha før du begynner å koke (est preboil...) utfra hvor stor avdamping og hvor lang koketid du har satt i utstyrsprofilen.  10 % og 60 minutter er et  greitt utgangspunkt.  (Nb du må sette liter og ikke %)  Et annet viktig nøkkeltall du må sette her er brewhouse efficiency - eller hvor mye gjærbart sukker du klarer å få ut av malten.  75% er greitt å starte med, og så justerer du kart etter terreng etterhvert.

Nå du så har dette klart kan du begynne å mekke en oppskrift.  Velg øltype, og programmet vil vise nøkkelparametre som farge, styrke og biterhet du må holde deg innenfor om du ønsker å være "typeriktig".  Så begynner du å pøse på med malt til du treffer riktig OG.  Sjekk tips til vanlig maltsorter under style guide comparison.  Om du ikke treffer med fargen til å begynne med, prøv å bytte ut litt av basismalten med lysere/mørkere spesialmalt.

Prøv deg frem - her kan du leke så mye du vil uten at det koster deg et øre.

takk for eit bra svar..
har justert litt men er ikkje som det skal  :noway:  panna som eg har er 30,5 liter..det er dette som er mengden eg når eg koker etter målinger!! og pleier og ende opp med 25liter når kokt i 60 minutt!!
da har eg mash tun volume til 30,5L. batsh volume til 25 liter(siden dette er mengden jeg brygger) boil volume til 30,5 L.. så har eg funne oppskrift
på nettet.nøgne ø sin ipa. pale ale malt.hvete malt,cara malt og munich malt. cascade humle og chinook humle.bare lagt de inn uten og forandre ebc og alfa.etter noe om og men så fjernet eg munish malt og kom innenfor på midten av det grønne feltet..men har ikkje lagt inn hvor mange kg av hver !! :)  men den totale mengden på malt er 36,33 kg  og total på humle er 77.1 gr  :jaha: 

36 kilo malt til 25 liter - det skulle gi en OG på godt og vel 1300 - eller sagt på en annen måte, et "øl" på godt over 30 %.  Så et eller annet er hakkande gale i programmet hos deg.

Begynn med en utstyrsprofil; her har jeg redigert litt på en av de som er lagt inn fra før:
Så må du sjekke om ingrdiensene er satt opp riktig, du sier du ikke hadde endret noe, og da skal pale malten være noenlunde slik:
Da skulle du kunne lage en oppskrift noenlunde som denne:

Vedlegg

• utstyrsprofil.jpg
    utstyrsprofil.jpg
    254,9 KB · Sett: 722
  • pale malt.jpg
    pale malt.jpg
    255,2 KB · Sett: 712
  • ipa.jpg
    ipa.jpg
    382,4 KB · Sett: 718
takk for svar..dette virket litt bedre ja..var noen feil som ble rettet på og nå virker det som det kan fungere bra!!

Jeg legger inn data fra Janet's brown ale hentet i Brewing Classic Styles og får laver IBU i Beersmith enn hva som er angitt i boka - til tross for at jeg bruker samme mengde humle med 8,5 % AA der oppskriften i boka viser 6,5 %. Programmet beregner 55,4 IBU mens oppskriften vitterlig  beskriver 63 IBU. Kan noen fortelle meg hva jeg gjør galt?

Kan og vere instilinga i options bitterness Garetz -Rage-Tinshet

Vedlegg

• Bitterheit.JPG
    Bitterheit.JPG
    57,3 KB · Sett: 435
Bjørn k skrev:
ok har sett litt på det men er litt klokere..   :jaha:  men la til noe malt jeg har og har fått ein farge som eg vil ha (på style guide) har hatt fargen  på eit tidligere "prøve øl" men her kommer eg opp i total menge på malt på 26 kg??? batch size( hva nå batch står for) på 19 liter og est pre boil???? på 30,33 liter..ikke vet jeg??

tenker det står på " ekstrakt" og ikke "all grind" da fekk eg og himla mange kilo

Omtrent 6.5 kg sier mine BS at jeg skal bruke for samme preboil volum og en OG på .60.

Hvis du vil ha en dypere farge legger du til noe crystal malt.

Hvis du eksporterer eller lagrer og mailer meg oppskriften din så kan jeg se på oppsettet ditt. [email protected]

Jeg sitter på telefon nå, men det bør vel funke.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Borgar skrev:
Jeg legger inn data fra Janet's brown ale hentet i Brewing Classic Styles og får laver IBU i Beersmith enn hva som er angitt i boka - til tross for at jeg bruker samme mengde humle med 8,5 % AA der oppskriften i boka viser 6,5 %. Programmet beregner 55,4 IBU mens oppskriften vitterlig  beskriver 63 IBU. Kan noen fortelle meg hva jeg gjør galt?

Rager er vel formelen som er brukt i BCS-boka. Tinseth vil antakelig gi en lavere IBU-verdi.

I BS2 ligger Thinset med høyere IBU enn Rager. I allefall i de oppskriftene jeg har lagt inn.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2

Tilbake
Topp