Bruk av tørrgjær

Ulken

Norbrygg-medlem
Jeg skal brygge min 4. batch til helgen, det blir en 25 liters Imperial IPA (dobbel) ved BIAB metoden.

Så langt har jeg benyttet meg av tørrgjær, og har drysset dette i gjæringskaret etter først å ha tappet i noen liter. Til slutt har jeg ristet karet godt noen minutter for å få inn litt luft før det har blitt satt til gjæring. Har hatt gode resultater på mine brygg med denne metoden. Jeg har lest flere tråder med gode argumenter for og imot å blande ut gjæren på forhånd (lage starter). Gjærhelse osv.

Men, nå skal jeg altså bruke tørrgjær, og denne skal jeg drysse i gjæringskaret. Spørsmålet er om det er best å drysse i gjæren før eller etter at man har ristet inn luft, når man først skal benytte seg av denne metoden?

Noen minutter fra eller til for gjæren har ingenting å si, den er fortsatt i sjokk over at du kastet den rett i vørteren uten å rehydrere den først ;)

Mr.Malty har en kalkulator som forteller deg hvor mye gjær du må bruke. Han forutsetter at du rehydrerer gjæren, slik at du ikke "mister" masse gjær.

Tror jeg har sett Fermentis skriver på en av tørrgjærene sine at man skal drysse gjæren rett i karet.
Husker ikke hvilken det var. Vet jeg har brukt S-04, US-05, W-34/70, WB-06 og T-58 så en av disse må det være.
Rehydrerer likevel.

Det står "sprinkle into wort", men tror ikke det er en generell anbefaling/oppfordring av den grunn. Dog, skal være enig i at det er litt ukonsist all den tid de såvidt meg bekjent anbefaler rehydrering.

Slik info som står på pakken tror jeg er fordi produsentene kanskje kan være redde for at en "prosedyre" kan skremme vekk kunder som ikke vet bedre. WL sier jo også at et rør er nok til en batch opp til en gitt OG.

Forøvrig så er tallene jeg har sett på hvor mange soldater som dør ved å sprinkle rett i vørteren mildt sagt veldig sprikende. Opp til 60% har jeg lest.

Tilbake
Topp